Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tapaustutkimus: monialaisen työryhmän käyttäjäkokemukset virtuaalituotantostudiossa tekemästään virtuaalituotantoprosessista

Ehrukainen, Aino (2025)

 
Avaa tiedosto
Ehrukainen_Aino.pdf (2.664Mt)
Lataukset: 


Ehrukainen, Aino
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166872
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma on laadullinen tapaustutkimus, jossa tarkasteltiin monialaisen
työryhmän käyttäjäkokemuksia virtuaalituotantostudiossa tekemästään
virtuaalituotantoprosessista. Teoreettisen viitekehyksen muodostivat sosiokonstruktivistinen
oppimiskäsitys sekä laajennetun todellisuuden, virtuaalituotannon, käyttäjäkokemuksen ja jaetun
asiantuntijuuden käsitteet. Aineisto koostui ryhmäteemahaastattelusta, johon osallistui 6
työryhmän jäsentä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysilla, jonka pohjana
käytettiin Tcha-Tokeyn ym. (2018) UXIVE-mallia. Sen mukaisesti käyttäjäkokemuksia
tarkasteltiin läsnäolon, sitoutumisen, immersion, flow-tilan, käytettävyyden, taitojen, tunteiden,
kokemuksen seurausten, teknologian omaksumisen ja kokonaisarvion kautta.
Tutkimuksen tulosten mukaan studion fyysiset ja visuaaliset elementit sekä työryhmän
asiantuntemus vahvistivat läsnäoloa — ristiriita studiotilan ja virtuaalitaustan välillä heikensi sitä.
Sitoutuminen koettiin korkeana, mikä ilmeni työryhmän ja asiakkaan toimijuudessa. Immersiota
vahvistivat studion visuaaliset ja toiminnalliset elementit ja sitä heikensivät staattiset kuvataustat
sekä vähäinen lavastus. Flow-tilaa tukivat keskittymistä edistävät studio-olosuhteet, kun taas työn
haasteet heikensivät sitä. Käytettävyys näyttäytyi tehokkaana työskentelynä ja sitä tukivat
sisätiloissa oleva studiotila, esivalmistelupäivä sekä muokattavat studioelementit. Studion ja
LED-seinän rajallinen koko heikensivät käytettävyyttä. Tuotannollinen ja tekninen ammattitaito
koettiin riittävänä: tuotantotiimi sovelsi aiempaa osaamistaan virtuaalituotantoympäristöön —
tekninen tiimi vastasi studion toimivuudesta. Myönteiset tunteet liittyivät uuden kokemuksen
saamiseen, osaamisen kehittymiseen, ongelmanratkaisuun sekä myönteiseen palautteeseen.
Kielteiset tunteet puolestaan liittyivät aikataulupaineisiin sekä asiakashankinnan epävarmuuteen.
Prosessin aikana ei ilmennyt kokemuksen seurauksia. Teknologian omaksuminen näyttäytyi
osaamisen kehittymisenä, tuotannon teknologisten vaatimusten hahmottumisena sekä tuotannon
sujuvoittamiseen liittyvinä oivalluksina. Virtuaalituotantoprosessin kokonaisarvio oli
myönteinen; lähes kaikki tavoitteet saavutettiin ja yhteistyö koettiin sujuvana. Kehityskohteet
liittyivät dokumentoinnin tarpeeseen, henkilöstöresurssien lisäämiseen ja studioteknologian
potentiaalin rohkeampaan hyödyntämiseen.
Tutkimus osoitti VTST-hankkeen virtuaalituotantostudion toimivuuden media-alan
tuotantoprosesseissa sekä tuotti uutta ymmärrystä sen roolista yhteistoiminnallisena
oppimisympäristönä, jossa monialainen yhteistyö rakentui kollektiivisen oppimisen ja
asiantuntijuuden pohjalta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4793]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste