Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aikuisten näkemyksiä pelipaneelien visuaalisista ja toiminnallisista merkityksistä

Hirsikangas, Santeri (2025)

 
Avaa tiedosto
Hirsikangas_Santeri.pdf (13.60Mt)
Lataukset: 


Hirsikangas, Santeri
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073180588
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jossa olen selvittänyt, millaisia merkityksiä aikuiset kokevat pelipaneelien toiminnallisuudesta ja visuaalisuudesta. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä ulkoleikkivälinevalmistajan Lappset Group Oy:n kanssa. Tulosten avulla on mahdollista ymmärtää mistä aikuiset pitävät ja mitä pelipaneeleissa kannattaa korostaa sekä mitä kannattaisi kehittää, kun luodaan uusia tai kehitetään vanhoja pelipaneeleja. Aikuisten mielipiteitä halutaan selvittää, koska he voivat palautteen avulla vaikuttaa päätöksiin. Osa heistä voi olla myös päätösasemassa, jossa he voivat suoraan päättää millaisia leikkivälineitä leikkipuistoihin hankitaan. Kun tiedetään mistä leikkivälineiden hankkijat pitävät, voidaan kehittää tuotteita, joita he mielellään ostaisivat, ja siten parantaa valmistajan myyntiä.

Tutkimuksessani on kaksi tutkimuskysymystä: 1. Mitä toiminnallisia ja visuaalisia merkityksiä pelipaneeleissa on? 2. Millaisia merkityksiä lasten kanssa toimivat aikuiset löytävät pelipaneeleista? Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastataan yksityiskohtaisella semioottisella kuva-analyysillä, jotta nähtäisiin kaikki ominaisuudet ja lähes kaikki merkitykset eli mielleyhtymät, joita paneelien ominaisuuksista voi syntyä. Teen tämän siksi, jotta näkisin, että mihin tutkimuskyselyn vastaajat kiinnittävät huomiota pelipaneeleissa. Toiseen tutkimuskysymykseen vastataan analysoimalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä tekemäni tutkimuskyselyn vastauksia eli pelipaneeleista aikuisille muodostuneita merkityksiä. Sähköistä kyselyä lähetettiin päiväkoteihin ja ala-asteille Rovaniemellä, Eurajoella ja Kouvolassa. Aineistonanalyysissä merkityksille löytyi neljä pääkategoriaa: käytettävyys, visuaalisuus, käyttäjä ja yleisvaikutelma. Niiden sisältä löytyi ominaisuuksia, joita kannattaa korostaa tai kehittää pelipaneelien kehitystyössä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4808]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste