Aikuisten näkemyksiä pelipaneelien visuaalisista ja toiminnallisista merkityksistä
Hirsikangas, Santeri (2025)
Hirsikangas, Santeri
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073180588
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073180588
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on laadullinen tapaustutkimus, jossa olen selvittänyt, millaisia merkityksiä aikuiset kokevat pelipaneelien toiminnallisuudesta ja visuaalisuudesta. Tutkimus toteutetaan yhteistyössä ulkoleikkivälinevalmistajan Lappset Group Oy:n kanssa. Tulosten avulla on mahdollista ymmärtää mistä aikuiset pitävät ja mitä pelipaneeleissa kannattaa korostaa sekä mitä kannattaisi kehittää, kun luodaan uusia tai kehitetään vanhoja pelipaneeleja. Aikuisten mielipiteitä halutaan selvittää, koska he voivat palautteen avulla vaikuttaa päätöksiin. Osa heistä voi olla myös päätösasemassa, jossa he voivat suoraan päättää millaisia leikkivälineitä leikkipuistoihin hankitaan. Kun tiedetään mistä leikkivälineiden hankkijat pitävät, voidaan kehittää tuotteita, joita he mielellään ostaisivat, ja siten parantaa valmistajan myyntiä.
Tutkimuksessani on kaksi tutkimuskysymystä: 1. Mitä toiminnallisia ja visuaalisia merkityksiä pelipaneeleissa on? 2. Millaisia merkityksiä lasten kanssa toimivat aikuiset löytävät pelipaneeleista? Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastataan yksityiskohtaisella semioottisella kuva-analyysillä, jotta nähtäisiin kaikki ominaisuudet ja lähes kaikki merkitykset eli mielleyhtymät, joita paneelien ominaisuuksista voi syntyä. Teen tämän siksi, jotta näkisin, että mihin tutkimuskyselyn vastaajat kiinnittävät huomiota pelipaneeleissa. Toiseen tutkimuskysymykseen vastataan analysoimalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä tekemäni tutkimuskyselyn vastauksia eli pelipaneeleista aikuisille muodostuneita merkityksiä. Sähköistä kyselyä lähetettiin päiväkoteihin ja ala-asteille Rovaniemellä, Eurajoella ja Kouvolassa. Aineistonanalyysissä merkityksille löytyi neljä pääkategoriaa: käytettävyys, visuaalisuus, käyttäjä ja yleisvaikutelma. Niiden sisältä löytyi ominaisuuksia, joita kannattaa korostaa tai kehittää pelipaneelien kehitystyössä.
Tutkimuksessani on kaksi tutkimuskysymystä: 1. Mitä toiminnallisia ja visuaalisia merkityksiä pelipaneeleissa on? 2. Millaisia merkityksiä lasten kanssa toimivat aikuiset löytävät pelipaneeleista? Ensimmäiseen tutkimuskysymykseen vastataan yksityiskohtaisella semioottisella kuva-analyysillä, jotta nähtäisiin kaikki ominaisuudet ja lähes kaikki merkitykset eli mielleyhtymät, joita paneelien ominaisuuksista voi syntyä. Teen tämän siksi, jotta näkisin, että mihin tutkimuskyselyn vastaajat kiinnittävät huomiota pelipaneeleissa. Toiseen tutkimuskysymykseen vastataan analysoimalla aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä tekemäni tutkimuskyselyn vastauksia eli pelipaneeleista aikuisille muodostuneita merkityksiä. Sähköistä kyselyä lähetettiin päiväkoteihin ja ala-asteille Rovaniemellä, Eurajoella ja Kouvolassa. Aineistonanalyysissä merkityksille löytyi neljä pääkategoriaa: käytettävyys, visuaalisuus, käyttäjä ja yleisvaikutelma. Niiden sisältä löytyi ominaisuuksia, joita kannattaa korostaa tai kehittää pelipaneelien kehitystyössä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4808]