Lukiolaisten kokemuksia kuraattorin asiakkuudesta ja asiakaskirjauksista
Matero, Tuulikki (2025)
Matero, Tuulikki
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081182198
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081182198
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan kuraattoripalveluita käyttäneiden lukiolaisten kokemuksia työskentelystä kuraattorin kanssa sekä heidän kokemuksiaan kuraattorin tekemistä asiakaskirjauksista ja niiden lukemisesta. Tutkimuskysymyksenä esitetään: Miten kuraattoripalveluita käyttäneet lukiolaiset kokevat työskentelyn kuraattorin kanssa ja miten he kokevat kuraattorin tekemät asiakaskirjaukset?
Opinnäytetyön ontologinen ratkaisu perustuu Lauri Rauhalan holistiseen ihmiskäsitykseen ja siinä keskitytään situationaalisuuden osa-alueeseen eli yksilön elämäntilanteeseen suhteessa hänen ympärillään olevaan maailmaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä fenomenologis-hermeneuttista näkökulmaa. Tutkimusaineistona käytetään neljän lukiolaisen haastatteluja. Haastattelut analysoitiin ensin erikseen ja niiden merkityskokonaisuuksien pohjalta koottiin yhteisiä merkitysrakenteita.
Haastateltavien kokemukset kuraattorikäynneistä jakautuivat kolmeen merkityskokonaisuuteen: hakeutuminen kuraattoripalveluihin, työskentely kuraattorin kanssa sekä kuraattorin tuki ja muut tuen tahot suhteessa opiskelijan prosessiin. Kokemuksia kuraattorin tekemistä asiakaskirjauksista tarkasteltiin myös kolmessa merkityskokonaisuudessa. Ne olivat kirjausten lukeminen haastattelutilanteessa, kirjausten sisällöt ja kirjausten merkitys opiskelijalle.
Läheisten ihmisten, kouluhenkilöstön ja muun opiskeluhuollon tuki näyttäytyi merkityksellisenä opiskelijan hakeutumiselle kuraattorin vastaanotolle. Työskentelyssä kuraattorin kanssa painottui luottamuksen merkitys ja se heijastui myös kokemuksiin asiakaskirjauksista. Haastateltavat eivät olleet aikaisemmin lukeneet kuraattorin tekemiä kirjauksia tai miettineet kirjaamisen merkitystä. He totesivat, että kirjauksissa asiat jäävät muistiin seuraavia tapaamisia varten ja että kirjauksista näkyy heidän tilanteensa edistyminen. Kirjausten lukeminen herätti haastateltavissa monenlaisia tunteita, minkä vuoksi kirjausten lukemisesta osana kuraattorityöskentelyä on tärkeä keskustella etukäteen opiskelijan kanssa ja lukemisesta on hyvä tehdä yhteinen suunnitelma.
Opinnäytetyön ontologinen ratkaisu perustuu Lauri Rauhalan holistiseen ihmiskäsitykseen ja siinä keskitytään situationaalisuuden osa-alueeseen eli yksilön elämäntilanteeseen suhteessa hänen ympärillään olevaan maailmaan. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena hyödyntämällä fenomenologis-hermeneuttista näkökulmaa. Tutkimusaineistona käytetään neljän lukiolaisen haastatteluja. Haastattelut analysoitiin ensin erikseen ja niiden merkityskokonaisuuksien pohjalta koottiin yhteisiä merkitysrakenteita.
Haastateltavien kokemukset kuraattorikäynneistä jakautuivat kolmeen merkityskokonaisuuteen: hakeutuminen kuraattoripalveluihin, työskentely kuraattorin kanssa sekä kuraattorin tuki ja muut tuen tahot suhteessa opiskelijan prosessiin. Kokemuksia kuraattorin tekemistä asiakaskirjauksista tarkasteltiin myös kolmessa merkityskokonaisuudessa. Ne olivat kirjausten lukeminen haastattelutilanteessa, kirjausten sisällöt ja kirjausten merkitys opiskelijalle.
Läheisten ihmisten, kouluhenkilöstön ja muun opiskeluhuollon tuki näyttäytyi merkityksellisenä opiskelijan hakeutumiselle kuraattorin vastaanotolle. Työskentelyssä kuraattorin kanssa painottui luottamuksen merkitys ja se heijastui myös kokemuksiin asiakaskirjauksista. Haastateltavat eivät olleet aikaisemmin lukeneet kuraattorin tekemiä kirjauksia tai miettineet kirjaamisen merkitystä. He totesivat, että kirjauksissa asiat jäävät muistiin seuraavia tapaamisia varten ja että kirjauksista näkyy heidän tilanteensa edistyminen. Kirjausten lukeminen herätti haastateltavissa monenlaisia tunteita, minkä vuoksi kirjausten lukemisesta osana kuraattorityöskentelyä on tärkeä keskustella etukäteen opiskelijan kanssa ja lukemisesta on hyvä tehdä yhteinen suunnitelma.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4808]