”Kaikkea ei voi opettaa, vaan tosi paljon meidän alalla opitaan vasta kentällä” Noviisiopettajien kokemuksia luokanopettajakoulutuksen antamista valmiuksista opettajan työhön
Aho, Emilia (2025)
Aho, Emilia
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166757
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025061166757
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset valmiudet noviisiopettajat kokevat saaneensa luokanopettajakoulutuksesta opettajan työhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää heidän näkemyksiään luokanopettajakoulutuksen kehityskohteista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja sen aineisto kerättiin sähköisellä Microsoft Forms-kyselyllä syksyllä 2024. Kyselyyn vastasi 23 noviisiopettajaa. Aineisto analysoitiin teoria- ja aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan noviisiopettajat kokivat luokanopettajakoulutuksen valmistavan erityisesti opetustyöhön ja ammatilliseen kehittymiseen. Lisäksi he kokivat koulutuksen kehittäneen heidän kognitiivisia ja vuorovaikutustaitoja. Puutteellisia valmiuksia koettiin erityisesti sisältötiedon hallinnassa, arvioinnissa, eriyttämisessä, oppimismotivaation tukemisessa, tunnetaitojen kehittämisessä sekä haastavien ja väkivaltaisten oppilaiden kohtaamisessa. Ammatillisen hyvinvoinnin ylläpito, hallinnolliset tehtävät sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö koettiin haasteellisiksi.
Koulutuksen kehitysehdotuksina noviisiopettajat esittivät käytännönläheisyyden lisää mistä sekä erityispedagogisen osaamisen ja ryhmänhallinnan taitojen vahvistamista. He toivoivat myös lisää tietoa väkivaltakäyttäytymisen hallinnasta, hallinnollisista tehtävistä sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Lisäksi opettajat pitivät tärkeänä rehellistä keskustelua opettajan työn todellisuudesta. Työelämään siirtyminen koettiin haasteelliseksi, ja noviisiopettajat ehdottivat mentorointijärjestelmän lisäämistä koulutukseen. Mentorointi tukisi erityisesti sopeutumista työelämän vaatimuksiin. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa.
Tutkimuksen tulosten mukaan noviisiopettajat kokivat luokanopettajakoulutuksen valmistavan erityisesti opetustyöhön ja ammatilliseen kehittymiseen. Lisäksi he kokivat koulutuksen kehittäneen heidän kognitiivisia ja vuorovaikutustaitoja. Puutteellisia valmiuksia koettiin erityisesti sisältötiedon hallinnassa, arvioinnissa, eriyttämisessä, oppimismotivaation tukemisessa, tunnetaitojen kehittämisessä sekä haastavien ja väkivaltaisten oppilaiden kohtaamisessa. Ammatillisen hyvinvoinnin ylläpito, hallinnolliset tehtävät sekä kodin ja koulun välinen yhteistyö koettiin haasteellisiksi.
Koulutuksen kehitysehdotuksina noviisiopettajat esittivät käytännönläheisyyden lisää mistä sekä erityispedagogisen osaamisen ja ryhmänhallinnan taitojen vahvistamista. He toivoivat myös lisää tietoa väkivaltakäyttäytymisen hallinnasta, hallinnollisista tehtävistä sekä kodin ja koulun välisestä yhteistyöstä. Lisäksi opettajat pitivät tärkeänä rehellistä keskustelua opettajan työn todellisuudesta. Työelämään siirtyminen koettiin haasteelliseksi, ja noviisiopettajat ehdottivat mentorointijärjestelmän lisäämistä koulutukseen. Mentorointi tukisi erityisesti sopeutumista työelämän vaatimuksiin. Tutkimuksen tulokset ovat samansuuntaisia aikaisempien tutkimusten kanssa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4808]