Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Oppiainerajat ylittävää kuvataideopetusta : Etnografinen tapaustutkimus kuvataiteen ja ympäristöopin integraatiosta steinerkoulun viidennellä luokalla

Kokko, Annika (2025)

 
Avaa tiedosto
Kokko_Annika.pdf (5.964Mt)
Lataukset: 


Kokko, Annika
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025073080450
Tiivistelmä
Tuon pro gradu -tutkielmassani esille, miten kuvataidetta integroidaan muihin oppiaineisiin steinerkoulussa sekä avaan syitä toiminnan taustalla. Tutkin ilmiötä yleisellä tasolla, jonka lisäksi olen syventynyt tarkastelemaan tarkemmin kuvataiteen ja ympäristöopin integraatiota steinerkoulun viidennellä luokalla. Tutkimukseni on luonteeltaan etnografinen tapaustutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty havainnoimalla ympäristöopin ja kuvataiteen oppitunteja, haastattelemalla opettajaa ja oppilaita sekä valokuvaamalla. 

Tutkimukseni perusteella kuvataide läpäisee steinerkoulussa koko opetussuunnitelman. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuvataidetta integroidaan lähes kaikkiin oppiaineisiin, mikä jatkuu koko kouluajan aina ensimmäisestä yhdeksänteen luokkaan asti. Kuvataiteen integroiminen muihin oppiaineisiin näkyy selkeimmin vihkoihin piirtämisenä, minkä havaitsin myös seuraamillani ympäristöopin oppitunneilla. Tutkimukseni perusteella kuvataidetta integroidaan muihin oppiaineisiin sen vuoksi, että opittavien asioiden vihkoihin piirtäminen auttaa sisäistämään opetusta. Piirtäessään oppilas saa konkreettisemman ja henkilökohtaisemman käsityksen opittavasta aiheesta. Taiteen avulla saatavaa tietoa pidetään arvokkaana oppilaan oppimisprosessin kannalta, jonka vuoksi sitä korostetaan tieteellisen tiedon rinnalla.

Kuvataiteen ja ympäristöopin keskinäinen integraatio ilmenee tutkimukseni perusteella myös jakson aikana pidetyillä kuvataidetunneilla. Kuvataiteessa ympäristöopin oppitunneilla käsiteltyjä aiheita lähestytään taiteellisesta näkökulmasta maalaamisen ja piirtämisen kautta. Oppilas pääsee syventymään opittavana olevaan aiheeseen kokemuksellisesti omia aisteja hyödyntäen, väreihin ja muotoihin eläytymällä.

Olen liittänyt tutkimustuloksiini myös steinerkoulussa käytettävän opetusmenetelmän nimeltä kuvaopetus. Kuvaopetusta on mahdollista hyödyntää kaikilla oppitunneilla. Sen tarkoituksena on kehittää oppilaiden mielikuvitusta. Tutkimustuloksissani kuvaopetus yhdistyy vihkoihin piirtämiseen ja ne yhdessä tekevät oppimisesta mielekkään ja merkityksellisen tapahtuman.

Tutkimustulosteni perusteella tulin siihen johtopäätökseen, että steinerkoulussa kuvataiteen integroimista muihin oppiaineisiin pidetään tärkeänä sen vuoksi, että se tukee oppilaiden kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, ja aivan erityisesti oppilaiden tunteen, tahdon ja ajattelun alueiden kehittymistä.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4808]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste