Luokanopettajien näkemyksiä hyvän työrauhan rakentumisesta
Mäkipeura, Mari (2025)
Mäkipeura, Mari
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081582787
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081582787
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mistä hyvä työrauha koostuu luokanopettajien näkökulmasta. Työrauhan ylläpitämistä pidetään opettajan keskeisimpänä tehtävänä, sillä se luo perustan oppimiselle ja hyvälle opetukselle. Viimeaikaiset tutkimustulokset oppimistulosten heikkenemisestä lisäävät aiheen ajankohtaisuutta. Työrauhaongelmat voivat osaltaan heijastua oppilaiden osaamistasoon, varsinkin tilanteissa, joissa tuki ei riitä vastaamaan monimuotoisten oppilasryhmien tarpeisiin. Erityisesti uransa alkuvaiheessa olevat opettajat kokevat työrauhan ylläpitämisen usein haastavaksi, sillä toimivat käytännöt rakentuvat vasta kokemuksen myötä.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla syksyllä 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 53 luokanopettajaa eri puolelta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa, jotka kuvaavat hyvän työrauhan osa-alueita: 1) fyysinen oppimisympäristö, 2) psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö, 3) opettajan rooli ja toiminta sekä 4) oppilaiden toiminta.
Oppimisympäristön järjestelyt, luokan emotionaalinen ilmapiiri, sosiaaliset suhteet ja ryhmädynamiikka sekä opettajan ja oppilaiden toiminta nähtiin työrauhan kannalta keskeisinä. Opettajat korostivat omassa toiminnassaan erityisesti selkeitä sääntöjä ja toimintatapoja, johdonmukaisuutta rajojen ylläpitämisessä, ennakoivaa ohjausta sekä myönteistä vuorovaikutusta. Tutkimustulokset osoittavat, miten moniulotteinen ilmiö työrauha on opettajan arjessa. Tutkimus tuo esiin, että ennaltaehkäisevällä toiminnalla ja opettajan johdonmukaisella ja ennakoivalla ohjauksella on tärkeä rooli työrauhan ylläpitämisessä. Tulokset korostavat myös koko kouluyhteisön yhteistyön merkitystä, sillä opettaja ei voi yksin ylläpitää työrauhaa.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla syksyllä 2024. Kyselyyn vastasi yhteensä 53 luokanopettajaa eri puolelta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa, jotka kuvaavat hyvän työrauhan osa-alueita: 1) fyysinen oppimisympäristö, 2) psyykkinen ja sosiaalinen ympäristö, 3) opettajan rooli ja toiminta sekä 4) oppilaiden toiminta.
Oppimisympäristön järjestelyt, luokan emotionaalinen ilmapiiri, sosiaaliset suhteet ja ryhmädynamiikka sekä opettajan ja oppilaiden toiminta nähtiin työrauhan kannalta keskeisinä. Opettajat korostivat omassa toiminnassaan erityisesti selkeitä sääntöjä ja toimintatapoja, johdonmukaisuutta rajojen ylläpitämisessä, ennakoivaa ohjausta sekä myönteistä vuorovaikutusta. Tutkimustulokset osoittavat, miten moniulotteinen ilmiö työrauha on opettajan arjessa. Tutkimus tuo esiin, että ennaltaehkäisevällä toiminnalla ja opettajan johdonmukaisella ja ennakoivalla ohjauksella on tärkeä rooli työrauhan ylläpitämisessä. Tulokset korostavat myös koko kouluyhteisön yhteistyön merkitystä, sillä opettaja ei voi yksin ylläpitää työrauhaa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4810]