Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kohtaamisen paikkoja ja näkyväksi tulemisia. Taideperustainen toimintatutkimus kuvataidekasvatuksen ja taiteellisen työskentelyn merkityksestä nuoren tukemisessa luovalla opistovuodella

Lähtevänoja, Heidi (2025)

 
Avaa tiedosto
Lähtevänoja_Heidi.pdf (4.741Mt)
Lataukset: 


Lähtevänoja, Heidi
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025081983357
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmani on taideperustainen toimintatutkimus, jossa tarkastelin Pekka Halosen Akatemian luovan opistovuoden opiskelijoiden kokemuksia suunnittelemani ja toteuttamani taidetyöpajakokonaisuuden avulla. Tutkimuksen tavoitteena oli vastata kahteen tutkimuskysymykseen: Mikä on luovan opistovuoden merkitys opiskelijan kokemana? ja Kuvataidekasvatuksen ja taiteellisen tekemisen merkitys itsetuntemukselle ja jatko-opintoihin suuntautumiselle luovan opistovuoden opiskelijoiden kokemana? Tutkimus toteutettiin kolmena taidetyöpajana ja lisäksi valmistujaisjuhlissa järjestettiin taidetyöpajojen aikana nuorten kokemuksien pohjalta syntyneiden akryylimaalausten näyttely ja taidekatselmus. Aineistoni koostui taidetyöpajojen aikana syntyneistä havainnoista, akryylimaalauksista ja kerronnallisista teksteistä sekä haastatteluista. Tätä aineistoa vasten reflektoin ja käsittelen tuloksia, arvioin toiminnan onnistumista ja nostan esiin kehittämisehdotuksia. Merkityksellisenä äänenä tutkimuksessani ovat opiskelijoiden kokemukset ja merkityksenannot.

Taiteellisen ajattelun, kuvataidekasvattajan sekä sosiaalipedagogian käytänteisiin pohjaten, lähestyin aineistoa dialogisesti keskustellen. Aineiston tarkastelussa John Deweyn kokemusfilosofian ja sosiokulttuurisen innostamisen teoriat ohjasivat tarkastelemaan niitä merkityksiä, mitä nuoret antoivat kokemukselleen luovasta opistovuodesta. Tutkielma tavoitteli tietoa, joka on sovellettavissa ja käytettävissä kuvataidekasvattajan käytännön työhön ja taidetyöpajakonsepti toimii työmenetelmäksi nuorten kanssa toimimiseen. Tavoitteena oli myös ymmärryksen lisääminen kohtaamisen merkityksestä nuorten kokemuksiin, valintoihin ja tulevaisuuden ajatuksiin.

Tulokset osoittivat, että taidetyöpajoissa tapahtuneet kohtaamiset ja yhteisöllisyys olivat merkityksellisessä roolissa opiskelijoiden kokemukseen luottamuksellisuudesta, omasta toimijuudesta, pystyvyydestä ja näkyväksi tulemisesta omana itsenään. Analysoin taidetyöpajoissa syntyneitä kerronnallisia tekstejä ja maalauksia sekä haastatteluita kuva-analyysia sekä sisällönanalyysiä käyttäen. Monimenetelmäisyyden avulla tähtäsin tiedon syventämiseen kokemuksista ja kohtaamisen merkityksistä. Haastatteluiden aineistosta ilmentyneet teemat jakautuivat kolmeen kategoriaan: 1) itsetuntemukseen, taiteelliseen työskentelyyn ja itseilmaisuun liittyvät tekijät, 2) opiskelijayhteisön hyväksynnän ja tuen merkitys, 3) inspiroiva ja mahdollistava opiskeluympäristö sekä kuvataidekasvatuksen vaikutukset tulevaisuuden suunnitelmiin. Tutkielmani osoittaa, että pääasiallisesti tulokset olivat merkitykseltään positiivisia ja nuorten itsetuntemusta ja tulevaisuuden ajattelua tukevia. Kohdatuksi ja nähdyksi tuleminen omana itsenään luovan opistovuoden aikana oli vahvistava ja luottamusta herättävä tekijä. Huomioitavaa kuitenkin oli tuloksista nouseva epävarmuus omista kyvyistä ja taidoista sekä jatko-opintopaikan saamisesta.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4810]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste