Metsään meni! Lasten luontosuhdetta vahvistavan kuvataidekasvatuksellisen tehtäväkirjan suunnittelu
Keskipoikela, Anni (2024)
Keskipoikela, Anni
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090193333
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090193333
Tiivistelmä
Luonto- ja ympäristöaiheet ovat nousseet viime vuosina nykytaiteen ja kuvataidekasvatuksen keskiöön. Ekologisesti kestävä, ympäristöä kunnioittava toimijuus on yksi kuvataidekasvatuksen alalla tavoiteltavista asioista. Vahva luontosuhde voi olla kestävään toimintaan johdatteleva tekijä. Tutkimukseni tavoite on lapsen luontosuhteen vahvistaminen kuvataidekasvatuksellisesti. Tästä olen johtanut tutkimistehtäväni, joka on kuvataidekasvatuksen ja ympäristötaiteen keinoilla lapsen luontosuhdetta vahvistavan, kuvitetun tehtäväkirjakonseptin luominen.
Kokosin tutkimukseni teorian kuvataidekasvatuksen, ympäristökasvatuksen ja luontosuhteen kirjallisuudesta. Posthumanismi ja ympäristötaiteen menetelmät ovat näiden yhdistäviä tekijöitä, joten niistä muodostui tutkimuksen kannattelevat teemat ja keskeiset käsitteet. Tutkimukseni soveltaa taideperustaisen toimintatutkimuksen ja realistisen evaluaatiotutkimuksen menetelmiä. Tutkimukseni loppuprodukti on konsepti kuvitetusta lasten tehtäväkirjasta nimeltä Metsään meni. Reflektioaineistoni koostuu kirjakonseptin tekoprosessin aikana syntyneistä havainnoista, muistiinpanoista, valokuvista, luonnoksista sekä asiantuntijapalautteesta.
Tutkimukseni mukaan luontosuhteen keskeisiä tekijöitä ovat osallisuus, toimijuus ja kehollisuus, toistuvuus sekä ympäristön ja sen muutosten havainnointi. Näistä olen muodostanut kirjakonseptin tehtävät, tekstin ja kuvituksen. Tutkimuksen tulos on nähtävillä sen taiteellisessa osassa eli kirjakonseptin kuvissa ja sisällössä. Kirjakonsepti on suunniteltu yksityishenkilöiden käyttöön, mutta soveltuu hyvin myös esimerkiksi kuvataide- tai ympäristökasvattajan käyttöön tai työpajatoimintaan.
Kokosin tutkimukseni teorian kuvataidekasvatuksen, ympäristökasvatuksen ja luontosuhteen kirjallisuudesta. Posthumanismi ja ympäristötaiteen menetelmät ovat näiden yhdistäviä tekijöitä, joten niistä muodostui tutkimuksen kannattelevat teemat ja keskeiset käsitteet. Tutkimukseni soveltaa taideperustaisen toimintatutkimuksen ja realistisen evaluaatiotutkimuksen menetelmiä. Tutkimukseni loppuprodukti on konsepti kuvitetusta lasten tehtäväkirjasta nimeltä Metsään meni. Reflektioaineistoni koostuu kirjakonseptin tekoprosessin aikana syntyneistä havainnoista, muistiinpanoista, valokuvista, luonnoksista sekä asiantuntijapalautteesta.
Tutkimukseni mukaan luontosuhteen keskeisiä tekijöitä ovat osallisuus, toimijuus ja kehollisuus, toistuvuus sekä ympäristön ja sen muutosten havainnointi. Näistä olen muodostanut kirjakonseptin tehtävät, tekstin ja kuvituksen. Tutkimuksen tulos on nähtävillä sen taiteellisessa osassa eli kirjakonseptin kuvissa ja sisällössä. Kirjakonsepti on suunniteltu yksityishenkilöiden käyttöön, mutta soveltuu hyvin myös esimerkiksi kuvataide- tai ympäristökasvattajan käyttöön tai työpajatoimintaan.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4815]