”Maalauksen tekijä tuntee, että hänen tunteet ovat huomattu” Taideperustainen toimintatutkimus lukiolaisten näkökulmista tunnekasvatuksen mahdollisuuksiin kuvataiteen opetuksessa
Jämsén, Laura (2025)
Jämsén, Laura
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090794792
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025090794792
Tiivistelmä
Tunnekasvatus tunnistetaan osaksi varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen sisältöjä. Tarve tunnetaitojen opettelemiselle ei kuitenkaan lopu, sillä tunnetaitoja voi kehittää läpi elämän. Tunnetaidot mainitaan lukion opetussuunnitelman perusteissa osana laaja-alaisen hyvinvoinnin osa-alueita, jolloin tunnetaitojen oppiminen yltää koskettamaan opetussuunnitelman mukaan kaikkia lukion oppiaineita, myös kuvataidetta. Kuvataiteella ja tunteilla on vahva yhteys ja siksi kuvataidetunnit tarjoavat hyvän tilaisuuden käsitellä tunnetaitoja. Tutkimuksen tehtävä on selvittää, kuinka lukiolaiset muotoilevat tunnekasvatuksen toteuttamisen osana lukion kuvataideopetusta.
Tutkimukseni on taideperustainen toimintatutkimus. Hyödynsin aineiston keräämisessä palvelumuotoilun menetelmiä, joiden kautta lukion Muotoilu-opintojakson opiskelijat ilmaisivat ajatuksiaan tunnekasvatuksen toteuttamisesta kuvataidetunneilla. Tutkin aihetta lukiolaisten näkökulmasta ja keräsin kolmiosaisen aineistoni osana syventävää opetusharjoittelua. Lisäksi aineistoon kuuluu palvelumuotoilun tehtävään liittyvä portfolioosuus sekä loppukysely. Hankin pohjatietoa aineiston keräämistä varten toteuttamalla alkukartoitushaastattelun Kuvistuubi-verkkosivuston ohjausryhmälle.
Sekä aineisto- että teoriapohjaisen sisällönanalyysin keinoin muotoutuneet tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden näkökulmasta tunnekasvatus lukion kuvataidetunneilla toteutuu erilaisten tunteiden läsnäolon tunnistamisena ja validoimisena. Toinen keskeinen tulos on, että opiskelijoiden mukaan tunnetaitojen opetteleminen tapahtuu vuorovaikutuksessa erityisesti vertaisten kesken. Ryhmätyöt ja ryhmissä keskustelut vaativat toteutuakseen turvallisen ilmapiirin, jota opettaja voi osaltaan rakentaa. Kolmannen tuloksen perusteella opiskelijoiden mielestä tunnekasvatus ei tarvitse toteutuakseen mitään erityistä, vaan tunnetaitoja on mahdollista opiskella ihan tavallisten kuvataidetuntien aikana.
Tutkimukseni on taideperustainen toimintatutkimus. Hyödynsin aineiston keräämisessä palvelumuotoilun menetelmiä, joiden kautta lukion Muotoilu-opintojakson opiskelijat ilmaisivat ajatuksiaan tunnekasvatuksen toteuttamisesta kuvataidetunneilla. Tutkin aihetta lukiolaisten näkökulmasta ja keräsin kolmiosaisen aineistoni osana syventävää opetusharjoittelua. Lisäksi aineistoon kuuluu palvelumuotoilun tehtävään liittyvä portfolioosuus sekä loppukysely. Hankin pohjatietoa aineiston keräämistä varten toteuttamalla alkukartoitushaastattelun Kuvistuubi-verkkosivuston ohjausryhmälle.
Sekä aineisto- että teoriapohjaisen sisällönanalyysin keinoin muotoutuneet tutkimustulokset osoittavat, että opiskelijoiden näkökulmasta tunnekasvatus lukion kuvataidetunneilla toteutuu erilaisten tunteiden läsnäolon tunnistamisena ja validoimisena. Toinen keskeinen tulos on, että opiskelijoiden mukaan tunnetaitojen opetteleminen tapahtuu vuorovaikutuksessa erityisesti vertaisten kesken. Ryhmätyöt ja ryhmissä keskustelut vaativat toteutuakseen turvallisen ilmapiirin, jota opettaja voi osaltaan rakentaa. Kolmannen tuloksen perusteella opiskelijoiden mielestä tunnekasvatus ei tarvitse toteutuakseen mitään erityistä, vaan tunnetaitoja on mahdollista opiskella ihan tavallisten kuvataidetuntien aikana.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4819]