''Jos on jotain huonoo nii siitä voi seurata jotain hyvääkin'' Sosiaalityön opiskelijoiden kokemuksia ahdistuneisuuden vaikutuksista ammatillisen identiteetin rakentumiseen
Korpinen, Laura (2025)
Korpinen, Laura
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091496045
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091496045
Tiivistelmä
Yliopisto-opiskelijat kokevat ahdistusta opinnoissaan moninaisista syistä, esimerkiksi opintojen etäpainottuneisuudesta ja itsenäisyyden vaatimuksista johtuen henkilökohtaisten syiden lisäksi. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda esille ahdistuneisuuden kanssa elävien sosiaalityön opiskelijoiden kokemuksia siitä, miten ahdistuneisuuden kokemukset ovat vaikuttaneet heidän ammatillisen identiteettinsä rakentumiseen sekä minkälaisia voimavaroja ja selviytymiskeinoja he ovat löytäneet, ja minkälaisia prosesseja siihen on liittynyt. Lisäksi kerrytetyt resilienssitaidot ja niiden mahdollinen soveltaminen tulevassa työssä sosiaalityöntekijänä nousevat tässä tutkielmassa pohdittavaksi. Tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esille tietoisuutta erityisesti sosiaalityön opiskelijoiden kohtaamista mielenterveyden haasteista ja hahmottaa millaisia vaikutuksia niillä on sosiaalityön ammatillisen identiteetin rakentumisessa.
Tutkimus on muodoltaan laadullinen ja haastatteluaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja kyselylomakkeella vastaajien toiveista riippuen. Haastatteluihin osallistui kolme ja kyselylomakkeeseen vastasi kaksi sosiaalityön opiskelijaa. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt hermeneuttista fenomenologiaa, ja tutkimukseni viitekehys muodostuu ammatillisen identiteetin, voimaantumisen, voimavarojen ja resilienssin käsitteistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalityön opiskelijoiden ahdistuneisuuteen vaikuttavat etäopiskelu, itsenäisyyttä painottava opiskelu ja opintoihin liittyvä epävarmuus. Ahdistuneisuus vaikutti heikentävästi toimintakykyyn ja voimavarojen löytäminen koettiin vaikeaksi. Resilienssin vahvistumisen osalta tärkeäksi nähtiin erilaisten selviytymiskeinojen löytäminen, mukaan lukien ammattilaisten ja läheisten tuki. Ammatillisen identiteetin muodostumisen näkökulmasta ahdistuneisuuden kokemukset nähtiin sekä voimavarana että epävarmuutta aiheuttavina tekijöinä.
Tutkimus on muodoltaan laadullinen ja haastatteluaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla haastatteluilla ja kyselylomakkeella vastaajien toiveista riippuen. Haastatteluihin osallistui kolme ja kyselylomakkeeseen vastasi kaksi sosiaalityön opiskelijaa. Analyysimenetelmänä olen käyttänyt hermeneuttista fenomenologiaa, ja tutkimukseni viitekehys muodostuu ammatillisen identiteetin, voimaantumisen, voimavarojen ja resilienssin käsitteistä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalityön opiskelijoiden ahdistuneisuuteen vaikuttavat etäopiskelu, itsenäisyyttä painottava opiskelu ja opintoihin liittyvä epävarmuus. Ahdistuneisuus vaikutti heikentävästi toimintakykyyn ja voimavarojen löytäminen koettiin vaikeaksi. Resilienssin vahvistumisen osalta tärkeäksi nähtiin erilaisten selviytymiskeinojen löytäminen, mukaan lukien ammattilaisten ja läheisten tuki. Ammatillisen identiteetin muodostumisen näkökulmasta ahdistuneisuuden kokemukset nähtiin sekä voimavarana että epävarmuutta aiheuttavina tekijöinä.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4842]