Peruskoulun arjen kriisitilanteet rehtoreiden kokemina
Paaso, Mirjam (2025)
Paaso, Mirjam
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091596199
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025091596199
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, millaisia kokemuksia peruskoulun rehtoreilla on koulun arjen kriisitilanteiden kohtaamisesta ja kuinka koulun kriisitilanteet vaikuttavat rehtorien johtamiseen ja työssäjaksamiseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys pohjautuu peruskoulun johtamiseen, arjen kriisijohtamiseen, resilienssiin ja työssäjaksamisen sekä työhyvinvoinnin käsitteisiin. Keskeisiä tarkastelukulmia tutkimuksessa olivat rehtorin rooli kriiseissä, koulun toimintakulttuuri, organisaatiorakenne sekä työhyvinvointiin liittyvät näkökulmat.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla keväällä ja kesällä 2025. Haastatteluihin osallistui kymmenen peruskoulun rehtoria eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tulosten perusteella rehtorit kohtaavat koulun arjessa monenlaisia kriisitilanteita, kuten oppilaiden käyttäytymiseen, henkilöstöön, vanhempiin tai koulun rakenteisiin liittyviä haasteita. Johtajuuden ja vastuun jakaminen, johtamisen tuki ja hyvä yhteistyö nousivat keskeisiksi tekijöiksi kriiseistä selviämisessä. Koulun konteksti, kuten koko, sijainti ja resurssit vaikuttivat olennaisesti siihen, miten rehtorit voivat toimia arjen kriisitilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että kriisitilanteet haastavat rehtorin työssäjaksamista ja hyvinvointia.
Tutkimuksen tuloksissa korostuvat jaetun johtajuuden, yhteisöllisyyden ja resilienssin kehittämisen merkitys. Tulokset osoittavat, että rehtorin kyky toimia arjen poikkeustilanteissa ei synny yksin johtamistaidoista, vaan on tiiviissä yhteydessä koulun kulttuuriin, rakenteisiin ja yhteiseen toimintatapaan. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa koulun arjen johtamisesta muuttuvassa ja kuormittavassa koulun toimintaympäristössä sekä antaa suuntaviivoja koulun johtajuuden kehittämiseen, tuen vahvistamiseen ja jatkotutkimukselle.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla keväällä ja kesällä 2025. Haastatteluihin osallistui kymmenen peruskoulun rehtoria eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmällä. Tulosten perusteella rehtorit kohtaavat koulun arjessa monenlaisia kriisitilanteita, kuten oppilaiden käyttäytymiseen, henkilöstöön, vanhempiin tai koulun rakenteisiin liittyviä haasteita. Johtajuuden ja vastuun jakaminen, johtamisen tuki ja hyvä yhteistyö nousivat keskeisiksi tekijöiksi kriiseistä selviämisessä. Koulun konteksti, kuten koko, sijainti ja resurssit vaikuttivat olennaisesti siihen, miten rehtorit voivat toimia arjen kriisitilanteissa. Lisäksi tutkimuksessa todettiin, että kriisitilanteet haastavat rehtorin työssäjaksamista ja hyvinvointia.
Tutkimuksen tuloksissa korostuvat jaetun johtajuuden, yhteisöllisyyden ja resilienssin kehittämisen merkitys. Tulokset osoittavat, että rehtorin kyky toimia arjen poikkeustilanteissa ei synny yksin johtamistaidoista, vaan on tiiviissä yhteydessä koulun kulttuuriin, rakenteisiin ja yhteiseen toimintatapaan. Tutkimus tarjoaa ajankohtaista tietoa koulun arjen johtamisesta muuttuvassa ja kuormittavassa koulun toimintaympäristössä sekä antaa suuntaviivoja koulun johtajuuden kehittämiseen, tuen vahvistamiseen ja jatkotutkimukselle.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4826]