Yliopisto-opiskelijoiden itsensä johtamisen taidot etäopiskelussa "Olen ymmärtänyt, että itsensä johtamisella on melko suuri merkitys etäopiskeluun. Jos en ota itseäni niskasta kiinni, niin kukaan ei tee koulutöitä puolestani."
Sulonen, Emma (2025)
Sulonen, Emma
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297503
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092297503
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään, millä tavalla yliopisto-opiskelijat kokevat itsensä johtamisen taidot etäopiskelussa. Itsensä johtamista on tutkittu etenevissä määrin opiskelussa, mutta siitä miten nämä taidot koetaan etäopiskelussa, ei ole ollut juurikaan tutkimusta. Etäopiskeluun liitetään useasti haasteita, johon itsensä johtamisen taidot voisivat toimia ratkaisuna.
Tutkimus on välineellinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimivat kyselyn avoimet vastaukset. Tutkimukseen osallistui 28 opiskelijaa, Lapin Yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnasta. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat kokevat itsensä johtamisen taidot keskeisiksi etäopiskelussa onnistumisessa. Erityisesti vastuunotto, motivaation ylläpitäminen, jaksamisen tukeminen sekä uskomukset itsestä opiskelijana vaikuttivat opiskelukokemuksiin. Toisaalta etäopiskelun haasteet, kuten palautteen puute ja vähäinen tuki vaikeuttivat itsensä johtamista. Opiskelijoiden kokemukset korostavat oppimisympäristön merkitystä itsensä johtamisen taitojen tukemiseen.
Tutkimus on välineellinen tapaustutkimus, jonka aineistona toimivat kyselyn avoimet vastaukset. Tutkimukseen osallistui 28 opiskelijaa, Lapin Yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnasta. Tutkimusaineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat kokevat itsensä johtamisen taidot keskeisiksi etäopiskelussa onnistumisessa. Erityisesti vastuunotto, motivaation ylläpitäminen, jaksamisen tukeminen sekä uskomukset itsestä opiskelijana vaikuttivat opiskelukokemuksiin. Toisaalta etäopiskelun haasteet, kuten palautteen puute ja vähäinen tuki vaikeuttivat itsensä johtamista. Opiskelijoiden kokemukset korostavat oppimisympäristön merkitystä itsensä johtamisen taitojen tukemiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4842]