Muotoilijat ihmisen ja tekoälyn välissä. Mitä ihmislähtöisen muotoilun onnistuminen tarvitsee tekoälyn aikakaudella?
Kannisto, Nina (2025)
Kannisto, Nina
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092998796
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092998796
Tiivistelmä
Tekoälyn nopea kehitys ja yleistyminen vaikuttaa merkittävästi muotoilijoiden työn sisältöön ja käytäntöihin. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, miten tekoäly muuttaa palvelumuotoilun prosesseja, muotoilijoiden rooleja ja osaamisvaatimuksia. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, miten ihmislähtöinen suunnittelu voidaan säilyttää keskiössä tilanteessa, jossa tekoäly muuttaa muotoilutyötä. Palvelumuotoilu toimii yhä useammin organisaatioiden strategisena kehittämismenetelmänä, ja sen rooli korostuu, kun teknologian mahdollisuuksia ja eettisiä kysymyksiä on sovitettava yhteen ihmiskeskeisten arvojen kanssa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja ja analysoitiin tekoälyn vaikutusta palvelumuotoiluprosesseihin organisaatiotasolla. Tutkimuksessa kartoitettiin näkemyksiä siitä, miten generatiivista tekoälyä voidaan hyödyntää suunnittelussa siten, että asiakasymmärrys vahvistuu ja suunnitteluratkaisujen vaikuttavuus kasvaa, ilman että ihmiskeskeisyys heikentyy.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoäly voi tukea muotoilutyötä muun muassa lisäämällä tiedon laajempaa hyödyntämistä ja nopeuttamalla iteratiivisia prosesseja. Samalla se haastaa muotoilijoita määrittelemään uudelleen oman roolinsa ja osaamisensa, erityisesti niillä alueilla, joihin tekoäly ei vielä pysty, kuten inhimillinen empatia ja asioiden eettinen arviointi. Ihmislähtöinen palvelumuotoilu vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä organisaation eri toimijoiden välillä sekä selkeitä käytäntöjä, jotka varmistavat asiakasnäkökulman säilymisen päätöksenteossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa hyödynnettiin asiantuntijahaastatteluja ja analysoitiin tekoälyn vaikutusta palvelumuotoiluprosesseihin organisaatiotasolla. Tutkimuksessa kartoitettiin näkemyksiä siitä, miten generatiivista tekoälyä voidaan hyödyntää suunnittelussa siten, että asiakasymmärrys vahvistuu ja suunnitteluratkaisujen vaikuttavuus kasvaa, ilman että ihmiskeskeisyys heikentyy.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että tekoäly voi tukea muotoilutyötä muun muassa lisäämällä tiedon laajempaa hyödyntämistä ja nopeuttamalla iteratiivisia prosesseja. Samalla se haastaa muotoilijoita määrittelemään uudelleen oman roolinsa ja osaamisensa, erityisesti niillä alueilla, joihin tekoäly ei vielä pysty, kuten inhimillinen empatia ja asioiden eettinen arviointi. Ihmislähtöinen palvelumuotoilu vaatii entistä tiiviimpää yhteistyötä organisaation eri toimijoiden välillä sekä selkeitä käytäntöjä, jotka varmistavat asiakasnäkökulman säilymisen päätöksenteossa.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4841]