Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tietoinen reflektio lastensuojelun sosiaalityössä

Haikara, Eerika (2025)

 
Avaa tiedosto
Haikara_Eerika.pdf (380.1Kt)
Lataukset: 


Haikara, Eerika
Lapin yliopisto
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025092698469
Tiivistelmä
Tässä Pro Gradu -tutkielmassa tarkastelen tietoista reflektiota lastensuojelun sosiaalityön kontekstissa. Tavoitteenani on tutkielman avulla avata keskustelua tietoisen reflektion käytöstä lastensuojelun sosiaalityössä sekä osallistua lastensuojelun kehittämiseen vaikuttavammaksi. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimivan tietoisen reflektion olen jäsentänyt reflektion käsitteeseen sekä reflektiiviseen käytäntöön tietoisen reflektion tilana. Viitekehys mahdollistaa ymmärryksen luomisen tietoisesta reflektiosta ammatillisena käytäntönä sekä tutkielman tulosten tarkastelun teoreettisen viitekehyksen näkökulmasta.

Tutkimuskysymyksinä tutkielmassani ovat: ”Miten lastensuojelun sosiaalityöntekijät kokevat tietoisen reflektion merkityksen ja käytön mahdollisuudet työssään” ja ”Mitkä tekijät tukevat tietoista reflektiota lastensuojelun sosiaalityössä”. Sain tutkimusaineiston valmiina ja se muodostuu yhdellä hyvinvointialueella sosiaalityöntekijöille kohdennettuun kyselyyn saaduista, pääosin laadullista tietoa sisältävistä vastauksista (n=23). Aineiston analysoin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia hyödyntäen.

Jäsensin tutkielman tulokset tietoisen reflektion ulottuvuuksina, tietoisen reflektion käytön mahdollisuuksina, kokemuksina tietoisen reflektion käyttöä tukevista tekijöistä sekä toivottuina tekijöinä tietoisen reflektion käytön tueksi. Tuloksista ilmenee, että ensisijaista tietoista reflektiota tukevien tekijöiden ja käytön mahdollisuuksien kehittämisessä on tietoisen reflektion merkityksen tunnistaminen. Tietoisen reflektion käyttö on hyödyllistä sekä sosiaalityöntekijälle että asiakkaalle, sillä sen käyttö auttaa perustelemisessa perusteluiden ymmärtämisessä sekä näkökulmien avautumisessa. Tietoisen reflektion tukemisessa organisatoriset tekijät korostuvat luoden mahdollisuutta myös yksilökohtaisten tekijöiden, kuten sosiaalityöntekijän ammatti-identiteetin ja lastensuojelutyön osaamisen vahvistamiseksi.

Tutkielman tulokset tarjoavat monipuolisen ja syvällisen kuvan tietoisen reflektion merkityksestä lastensuojelun sosiaalityössä. Tietoisen reflektion käyttö lastensuojelun asiakastyössä kytkeytyy vuorovaikutukseen ja yhteistyöhön sekä eettisesti ja kestävästi toteutettuun asiakastyöhön, johon lastensuojelun asiakaslapsella on oikeus. Siksi tutkielman tuloksista hyötyvät myös lastensuojelun asiakkaana olevat lapset, vaikka lähestynkin aihetta sosiaalityöntekijän näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4841]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste