Hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia psykologisten perustarpeiden ja ammatillisen kasvun toteutumisesta eri pedagogisissa menetelmissä
Moilanen, Maiju (2025)
Moilanen, Maiju
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251113107671
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251113107671
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielma käsittelee sitä, millaisia kokemuksia hoitotyön opiskelijat liittävät psykologisten perustarpeiden ja ammatillisen kasvun toteutumiseen käänteisessä oppimisessa, simulaatiossa ja etäopiskelussa case-oppimisessa. Teoreettisena viitekehyksenä tässä tutkielmassa ovat pedagogisten menetelmien lisäksi ammatillinen kasvu sekä Decin ja Ryanin itsemääräämisteoriasta lähtöisin olevat psykologiset perustarpeet. Psykologisia perustarpeita ovat autonomia, kyvykkyys ja yhteenkuuluvuus. Psykologisten perustarpeiden toteutuminen edistää yksilön kokonaishyvinvointia. Ammatillinen kasvu liittyy opiskelijan kehittymiseen tulevaksi ammattilaiseksi.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin teemahaastattelun avulla seitsemää hoitotyön opiskelijaa eräästä suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Jokaisella heistä oli kokemusta tutkimuksen kohteena olevista pedagogisista menetelmistä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että opiskelijan sisäisellä motivaatiolla on paljon vaikutusta opiskelijan opintoihin. Sisäisen motivaation avulla opiskelija panostaa opiskeluihin, vaikka niissä ilmenisi vaikeuksia tai osa pedagogisista menetelmistä koettaisiin välillä haastavaksi tai stressaavaksi. Tässä tutkimuksessa pedagogiset menetelmät koettiin pääosin mielekkäiksi, joka vaikuttaa myös motivaatioon. Kyvykkyyden kokemuksissa ilmeni, että opiskelijan oma panostaminen vaikuttaa tehtävien suorittamiseen. Kaikista menetelmistä opiskelijat kokivat, että erilaisista haasteista huolimatta ne olivat hallittavissa. Yhteenkuuluvuuden kokemuksia koettiin kaikissa pedagogisissa menetelmissä. Osallisuuden suhteen oli kuitenkin vaihtelua. Ilmapiirin merkitys nähtiin myös eri menetelmissä. Ammatillista kasvua opiskelijat kokivat tapahtuvan kaikissa pedagogisissa menetelmissä, se ilmeni niissä kuitenkin eri tavoin. Tutkimustuloksia tarkasteltiin sekä suomalaisten että kansainvälisten tutkimusten ja teorian näkökulmasta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen kehittämisessä. On tärkeää, että psykologiset perustarpeet saavutetaan opintojen aikana eri pedagogisissa menetelmissä. Aiheen tärkeys ja ajankohtaisuus korostuu siinä, että opiskelijan kokonaishyvinvointia ja ammatillista kasvua tukemalla eri pedagogisissa menetelmissä, edistetään opiskelijan sitoutumista opintoihin ja sitä kautta saadaan uusia ammattilaisia työelämään.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, johon haastateltiin teemahaastattelun avulla seitsemää hoitotyön opiskelijaa eräästä suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. Jokaisella heistä oli kokemusta tutkimuksen kohteena olevista pedagogisista menetelmistä. Aineisto analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksista voidaan havaita, että opiskelijan sisäisellä motivaatiolla on paljon vaikutusta opiskelijan opintoihin. Sisäisen motivaation avulla opiskelija panostaa opiskeluihin, vaikka niissä ilmenisi vaikeuksia tai osa pedagogisista menetelmistä koettaisiin välillä haastavaksi tai stressaavaksi. Tässä tutkimuksessa pedagogiset menetelmät koettiin pääosin mielekkäiksi, joka vaikuttaa myös motivaatioon. Kyvykkyyden kokemuksissa ilmeni, että opiskelijan oma panostaminen vaikuttaa tehtävien suorittamiseen. Kaikista menetelmistä opiskelijat kokivat, että erilaisista haasteista huolimatta ne olivat hallittavissa. Yhteenkuuluvuuden kokemuksia koettiin kaikissa pedagogisissa menetelmissä. Osallisuuden suhteen oli kuitenkin vaihtelua. Ilmapiirin merkitys nähtiin myös eri menetelmissä. Ammatillista kasvua opiskelijat kokivat tapahtuvan kaikissa pedagogisissa menetelmissä, se ilmeni niissä kuitenkin eri tavoin. Tutkimustuloksia tarkasteltiin sekä suomalaisten että kansainvälisten tutkimusten ja teorian näkökulmasta.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön koulutuksen kehittämisessä. On tärkeää, että psykologiset perustarpeet saavutetaan opintojen aikana eri pedagogisissa menetelmissä. Aiheen tärkeys ja ajankohtaisuus korostuu siinä, että opiskelijan kokonaishyvinvointia ja ammatillista kasvua tukemalla eri pedagogisissa menetelmissä, edistetään opiskelijan sitoutumista opintoihin ja sitä kautta saadaan uusia ammattilaisia työelämään.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4876]
