Lukiolaisten näkemyksiä vertaispalautteesta kuvataiteen oppitunneilla
Peltola, Silja (2025)
Peltola, Silja
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251118109045
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251118109045
Tiivistelmä
Arviointi on yksi opetuksen keskeisimpiä osa-alueita. Monipuoliset arviointimenetelmät takaavat joustavan ja luotettavan arvioinnin, joka ottaa huomioon erilaiset oppijat ja tukee elinikäistä oppimista. Opiskelijaa osallistavia ja aktivoivia arviointimenetelmiä ovat muun muassa itsearviointi ja vertaisarviointi. Vertaisarviointi on formatiivisen arvioinnin muoto, jossa arvioitsija ja arvioitava ovat samassa asemassa ja arviointipalautetta annetaan osana oppimisprosessia. Vertaisarviointi mainitaan niin peruskoulun kuin lukion opetussuunnitelmissa.
Tutkimukseni on toimintatutkimus, jonka tavoitteena oli kartoittaa lukiolaisten näkemyksiä vertaisarvioinnista lukion kuvataiteen oppitunneilla. Keräsin aineiston osana kuvataidekasvatuksen syventävää opetusharjoittelua ja tutkimustehtäväni oli järjestää kolme vertaisarviointitilannetta lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Tutkimuksen aineiston analyysissä hyödynsin laadullista sisällönanalyysiä fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Aineiston sisällönanalyysin kautta ja teoreettiseen viitekehykseen nojaten keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi nousi, että lukiolaiset kokevat vertaisarvioinnin kuvataiteen tunneilla hyödyllisenä ja useimmiten mielekkäänä. Lukiolaiset hahmottavat vertaisarvioinnin formatiivisia piirteitä, mutta mieltävät arvioinnin edelleen koskevan lähinnä valmista teosta. Lisäksi vertaisarvioinnin vahvuudet ovat hyvin sovellettavissa kuvataiteen opetukseen, mutta se vaatii harjoittelua niin opiskelijoilta kuin opettajalta.
Tutkimukseni on toimintatutkimus, jonka tavoitteena oli kartoittaa lukiolaisten näkemyksiä vertaisarvioinnista lukion kuvataiteen oppitunneilla. Keräsin aineiston osana kuvataidekasvatuksen syventävää opetusharjoittelua ja tutkimustehtäväni oli järjestää kolme vertaisarviointitilannetta lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Tutkimuksen aineiston analyysissä hyödynsin laadullista sisällönanalyysiä fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella.
Aineiston sisällönanalyysin kautta ja teoreettiseen viitekehykseen nojaten keskeisimmiksi tutkimustuloksiksi nousi, että lukiolaiset kokevat vertaisarvioinnin kuvataiteen tunneilla hyödyllisenä ja useimmiten mielekkäänä. Lukiolaiset hahmottavat vertaisarvioinnin formatiivisia piirteitä, mutta mieltävät arvioinnin edelleen koskevan lähinnä valmista teosta. Lisäksi vertaisarvioinnin vahvuudet ovat hyvin sovellettavissa kuvataiteen opetukseen, mutta se vaatii harjoittelua niin opiskelijoilta kuin opettajalta.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4876]
