Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Värimaailma kuvastaa mun sisäistä maailmaa" Lukiolaisten itsetunnon käsittely ja vahvistaminen kuvataidekasvatuksen keinoin

Pennanen, Anniina (2025)

 
Avaa tiedosto
Pennanen_Anniina.pdf (1.973Mt)
Lataukset: 


Pennanen, Anniina
2025
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251121109949
Tiivistelmä
Lukion opetussuunnitelman mukaan yksi lukiokoulutuksen tärkeä tehtävä on opiskelijan identiteetin rakentaminen. Näen itsetuntemuksen olevan tärkeä osa sitä kokonaisuutta. Hyvä itsetunto parantaa elämänlaatua, edesauttaa oppimista ja parantaa myötätuntoa itseä ja muita kohtaan. Taiteessa voi käsitellä sellaisia asioita, joita on vaikea sanallistaa. Tämä tutkimus syntyi tarpeesta selvittää, miten lukiolainen kuvailee ja käsittelee itseään, ja miten kuvataiteen opetuksessa voidaan taiteen keinoin käsitellä ja vahvistaa lukiolaisen itsetuntoa, ja sitä kautta hyvinvointia. Tarkastelen hyvinvoinnin kokemisen toteutumista itseohjautuvuusteorian näkökulmasta.

Tutkimukseni on prosessikeskeinen taideperustainen toimintatutkimus. Keräsin monipuolisen aineistoni lukiossa, osana syventävää opetusharjoittelua. Aineistoni koostuu opiskelijoiden teoksista, portfolioista, kyselyvastauksista sekä omista muistiinpanoistani. Valmistelin kolme erilaista tehtävää aineistonkeruuta varten, joista kahden toimivuutta kokeilin käytännössä.

Olen saavuttanut tutkimukseni tulokset aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja fenomenografian keinoin. Ensimmäinen tulos on, että opiskelija kuvailee itseään monipuolisesti, ja on itse aktiivinen toimija itsetunnon vahvistamisessa. Toinen merkittävä tulos on opettajan näyttämä esimerkki omalla toiminnallaan, ja suotuisan ja turvallisen ilmapiirin luominen kuvataidetunneille. Kolmantena tuloksena osoitan, että kuvataiteen tehtävät ovat silta opettajan ja opiskelijoiden väliselle keskustelulle, jossa voidaan sanallistaa vaikeitakin asioita, joita opiskelija on kuvallisesti käsitellyt.
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4878]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste