"Värimaailma kuvastaa mun sisäistä maailmaa" Lukiolaisten itsetunnon käsittely ja vahvistaminen kuvataidekasvatuksen keinoin
Pennanen, Anniina (2025)
Pennanen, Anniina
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251121109949
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251121109949
Tiivistelmä
Lukion opetussuunnitelman mukaan yksi lukiokoulutuksen tärkeä tehtävä on opiskelijan identiteetin rakentaminen. Näen itsetuntemuksen olevan tärkeä osa sitä kokonaisuutta. Hyvä itsetunto parantaa elämänlaatua, edesauttaa oppimista ja parantaa myötätuntoa itseä ja muita kohtaan. Taiteessa voi käsitellä sellaisia asioita, joita on vaikea sanallistaa. Tämä tutkimus syntyi tarpeesta selvittää, miten lukiolainen kuvailee ja käsittelee itseään, ja miten kuvataiteen opetuksessa voidaan taiteen keinoin käsitellä ja vahvistaa lukiolaisen itsetuntoa, ja sitä kautta hyvinvointia. Tarkastelen hyvinvoinnin kokemisen toteutumista itseohjautuvuusteorian näkökulmasta.
Tutkimukseni on prosessikeskeinen taideperustainen toimintatutkimus. Keräsin monipuolisen aineistoni lukiossa, osana syventävää opetusharjoittelua. Aineistoni koostuu opiskelijoiden teoksista, portfolioista, kyselyvastauksista sekä omista muistiinpanoistani. Valmistelin kolme erilaista tehtävää aineistonkeruuta varten, joista kahden toimivuutta kokeilin käytännössä.
Olen saavuttanut tutkimukseni tulokset aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja fenomenografian keinoin. Ensimmäinen tulos on, että opiskelija kuvailee itseään monipuolisesti, ja on itse aktiivinen toimija itsetunnon vahvistamisessa. Toinen merkittävä tulos on opettajan näyttämä esimerkki omalla toiminnallaan, ja suotuisan ja turvallisen ilmapiirin luominen kuvataidetunneille. Kolmantena tuloksena osoitan, että kuvataiteen tehtävät ovat silta opettajan ja opiskelijoiden väliselle keskustelulle, jossa voidaan sanallistaa vaikeitakin asioita, joita opiskelija on kuvallisesti käsitellyt.
Tutkimukseni on prosessikeskeinen taideperustainen toimintatutkimus. Keräsin monipuolisen aineistoni lukiossa, osana syventävää opetusharjoittelua. Aineistoni koostuu opiskelijoiden teoksista, portfolioista, kyselyvastauksista sekä omista muistiinpanoistani. Valmistelin kolme erilaista tehtävää aineistonkeruuta varten, joista kahden toimivuutta kokeilin käytännössä.
Olen saavuttanut tutkimukseni tulokset aineistopohjaisen sisällönanalyysin ja fenomenografian keinoin. Ensimmäinen tulos on, että opiskelija kuvailee itseään monipuolisesti, ja on itse aktiivinen toimija itsetunnon vahvistamisessa. Toinen merkittävä tulos on opettajan näyttämä esimerkki omalla toiminnallaan, ja suotuisan ja turvallisen ilmapiirin luominen kuvataidetunneille. Kolmantena tuloksena osoitan, että kuvataiteen tehtävät ovat silta opettajan ja opiskelijoiden väliselle keskustelulle, jossa voidaan sanallistaa vaikeitakin asioita, joita opiskelija on kuvallisesti käsitellyt.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4878]
