Kielitietoisuus peruskoulussa - narratiivinen tutkimus luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien näkemyksistä
Hälinen, Elisa (2025)
Hälinen, Elisa
Lapin yliopisto
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251210117276
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20251210117276
Tiivistelmä
Tämän pro gradu-tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa maisterivaiheen luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien näkemyksiä kielitietoisuudesta peruskoulussa. Tutkimuksella pyrittiin syventämään ymmärrystä siitä, mistä tekijöistä kielitietoisuus peruskoulussa muodostuu ja miten kielellisesti vastuullisen opetuksen osa-alueet ilmenevät peruskoulussa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena narratiivista tutkimusotetta hyödyntäen, ja tutkimusaineisto muodostui osallistujilta kerätyistä kertomuksista. Kertomukset kerättiin sähköisellä verkkokyselylomakkeella ja kaiken kaikkiaan kertomuksia kertyi yhteensä kaksikymmentäyksi (N=21) kappaletta. Aineisto analysointiin narratiivien analyysilla, josta teemoitellen ja kategorisoiden muodostui viisi pääteemaa: 1) sosiolingvistinen tietoisuus, 2) kielellisen moninaisuuden arvostaminen, 3) oppijoiden taustojen, kokemusten ja kykyjen tunteminen, 4) oppimisen edistämisen menetelmät ja 5) yhteistyö.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajilla on taitoa toteuttaa kielellisesti vastuullista opetusta, vaikka opetuksen järjestämistä haastaa kriittinen itsereflektio ja rajalliset resurssit. Kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttamiseksi tulisi vahvistaa luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien kielellistä herkkyyttä. Vaikka kielellisesti vastuullinen opetus on monipuolisesti kouluarjessa esiintyvää toimintaa, tarvitaan luokanopettajan monikielisyyttä tukevien uskomuksien, arvojen, asenteiden sekä kielitietoisten pedagogisten ratkaisuiden rinnalle tietoisuutta oppimisesta, kielestä, sen piirteistä ja näiden välisistä suhteista.
Tutkimus osoitti, että luokanopettajilla on taitoa toteuttaa kielellisesti vastuullista opetusta, vaikka opetuksen järjestämistä haastaa kriittinen itsereflektio ja rajalliset resurssit. Kielellisesti vastuullisen opetuksen toteuttamiseksi tulisi vahvistaa luokanopettajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden luokanopettajien kielellistä herkkyyttä. Vaikka kielellisesti vastuullinen opetus on monipuolisesti kouluarjessa esiintyvää toimintaa, tarvitaan luokanopettajan monikielisyyttä tukevien uskomuksien, arvojen, asenteiden sekä kielitietoisten pedagogisten ratkaisuiden rinnalle tietoisuutta oppimisesta, kielestä, sen piirteistä ja näiden välisistä suhteista.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4885]
