Haku
Viitteet 1-6 / 6
”Kädelliset käyttävät käsiään, mikä on myös pään käyttämistä yhtä aikaa”: taidekasvattajien näkemyksiä alakoulun kuvataiteen merkityksestä
(Lapin yliopisto, 2017)
Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, jossa tutkin kuvataidekasvattajien antamia merkityksiä kuvataiteelle alakoulun oppiaineena. Mikä tekee heidän mielestään kuvataiteesta merkityksellisen oppiaineen? Millaisia tavoitteita ...
Kuvataidekasvatusta kolmelta vuosikymmeneltä: – Vertaileva tutkimus peruskoulun kuvataideopetuksen perusteista vuosien 1994, 2004 ja 2014 valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa
(Lapin yliopisto, 2018)
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen kuvataideopetuksen perusteiden muutosta kolmen viime vuosikymmenen ajalta. Aineistoni koostuu kolmesta viimeisimmästä valtakunnallisesta opetussuunnitelmasta, jotka ovat vuosilta 1994, ...
Pelottavien aiheiden käsittely kuvataideopetuksessa : Kursk ja siihen liittyvät työpajat Rovaniemen taidemuseolla
(Lapin yliopisto, 2019)
Tutkimus käsittelee pelottavien aiheiden opettamista kuvataidetunnilla. Nykytaiteen teoksissa käsitellään usein kiistanalaisia ja vaikeita aiheita seksuaalisuudesta ja väkivallasta uskontoon ja politiikkaan. Peruskoulun ...
"Kuin harrastus, päivän piristys" : lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta oppiaineena
(Lapin yliopisto, 2023)
Tässä tutkielmassa tarkastellaan lukiolaisten käsityksiä kuvataiteesta koulun oppiaineena. Tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksenantoja lukiolaiset antavat kuvataiteelle oppiaineena ja millaisia erilaisia ...
Alakoulun rehtoreiden näkemyksiä kuvataiteesta oppiaineena
(Lapin yliopisto, 2022)
Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, millaisia näkemyksiä alakoulun rehtoreilla on kuvataiteen oppiaineesta. Rehtoreilla on korkea asema kouluorganisaation toimimisessa ja pedagogisten päätösten teossa. Tutkimuksella pyrin ...
Lukiolaisten antamia merkityksiä kuvataidetuntien opetuskuville
(Lapin yliopisto, 2023)
Tämä tutkielma tarkastelee, mitä merkityksiä lukiolaiset antavat kuvataidetuntien opetuskuville. Tutkielman aineisto koostuu 64 lukiolaisten tarinoista, jotka on kerätty eläytymismenetelmällä. Tarinat kerättiin kolmelta ...