”Yksinkertainen on toimivaa” : millaisena kasvatusnäkemys ja opettajan työ näyttäytyvät työuran alkuvaiheessa luokanopettajien kertomana?
Forss, Riikka; Jauhojärvi, Laura (2013)
Forss, Riikka
Jauhojärvi, Laura
Lapin yliopisto
2013
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309051251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201309051251
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoitus on kuvata kasvatusnäkemysten ja opettajan työn näyttäytymistä työuran alkuvaiheessa olevien luokanopettajien kertomana. Tutkiessamme opettajien kokemuksia ja näkemyksiä, tapaustutkimus oli luonnollinen valinta tutkimusmenetelmäksi. Tutkimustamme varten keräsimme kirjoitelmat kahdelta Pohjois-Suomessa toimivalta vastavalmistuneelta luokanopettajalta. Lisäksi haastattelimme heidät. Analyysitavaksi valitsimme aineistolähtöisen kolmivaiheisen sisällönalanalyysin. Opettajat kuvasivat kasvatusnäkemystään jatkuvasti kehittyvänä asiana. Kasvatustoiminnassaan he korostivat itsenäisten ja omatoimisten kansalaisten kasvattamista. Kasvatustavoitteiden saavuttamisessa he pitävät tärkeänä opettajan pedagogisesti tahdikasta toimintaa ja joustavia opetusmenetelmiä. Oppilaiden kokonaisvaltainen ja vuorovaikutteinen kohtaaminen koettiin tärkeäksi. Luokanopettajat olivat saaneet työstään moniulotteisemman kuvan työelämässä kuin mitä koulutus oli antanut ymmärtää. Työssään ja ammatillisessa kehittymisessään he olivat saaneet tukea kollegoilta ja esimiehiltä. Opettajat pitivät saamaansa tukea erittäin tärkeänä. Haastavina asioina työssä koettiin kodin ja koulun välinen yhteistyö, työajan rajaaminen, erityisopetus, samanaikaisopetus, moniammatillisuus, oppilaiden arviointi sekä dokumentointi.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]