”Häneltä vain loppui kiinnostus” : peruskoulun päättöluokkalaisten käsityksiä toisen asteen opintojen keskeyttämisen syistä sekä opiskelumotivaatiota vahvistavista ja heikentävistä tekijöistä
Kallojärvi, Pirjo (2016)
Kallojärvi, Pirjo
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603231073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201603231073
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassa kuvataan peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten
käsityksiä toisen asteen opintojen keskeyttämisen syistä. Tutkin, tunnistavatko
päättöluokkalaiset tekijöitä, joihin toisen asteen opinnot voivat päättyä. Lisäksi selvitin
tutkielmassa tekijöitä, jotka vaikuttavat päättöluokkalaisten mielestä
opiskelumotivaatioon vahvistavasti tai heikentävästi. Tutkimustuloksia vertasin
aikaisempien tutkimusten tuloksiin, jotka ovat toisella asteella todellisia opintojen
keskeyttämisen syitä.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineiston keräämisen tapana käytin
eläytymismenetelmää. Oppilaiden (n=64) tarinat, jotka on kirjoitettu kehyskertomuksen
pohjalta, analysoin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tyypittelyssä erottuivat kolme
opiskelumotivaation kannalta erilaista opiskelijaa: motivoitunut opiskelija, petraava
opiskelija ja keskeyttävä opiskelija. Opiskelumotivaatio on vahvimmillaan
motivoituneella opiskelijalla ja heikoimmillaan keskeyttävällä opiskelijalla.
Yhdeksäsluokkalaisten mielestä toisen asteen opinnot keskeytyvät useimmiten väärän
alavalinnan, yksinäisyyden, opiskeluhaluttomuuden tai muuttuneen elämäntilanteen
vuoksi. Oppilaiden mieltämät keskeyttämisen syyt vastaavat todellisia toisen asteen
opintojen keskeyttämisen syitä, mutta käsittävät vain osan todellisista syistä. Muun
muassa opiskeluun ja oppilaitokseen liittyvät syyt puuttuvat heidän kertomuksistaan
lähes kokonaan. Yhdeksäsluokkalaisten tarinoissa merkittävimmät motivaatiotekijät
liittyvät ihmissuhteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Tutkielman tulosten perusteella perusopetuksessa tulisi lisätä resursseja oppilaan
itsetuntemuksen vahvistamiseen ja ammatinvalintaan tähtäävän opinto-ohjauksen
lisäämiseen sekä aikaistamiseen.
käsityksiä toisen asteen opintojen keskeyttämisen syistä. Tutkin, tunnistavatko
päättöluokkalaiset tekijöitä, joihin toisen asteen opinnot voivat päättyä. Lisäksi selvitin
tutkielmassa tekijöitä, jotka vaikuttavat päättöluokkalaisten mielestä
opiskelumotivaatioon vahvistavasti tai heikentävästi. Tutkimustuloksia vertasin
aikaisempien tutkimusten tuloksiin, jotka ovat toisella asteella todellisia opintojen
keskeyttämisen syitä.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jossa tutkimusaineiston keräämisen tapana käytin
eläytymismenetelmää. Oppilaiden (n=64) tarinat, jotka on kirjoitettu kehyskertomuksen
pohjalta, analysoin teemoittelun ja tyypittelyn avulla. Tyypittelyssä erottuivat kolme
opiskelumotivaation kannalta erilaista opiskelijaa: motivoitunut opiskelija, petraava
opiskelija ja keskeyttävä opiskelija. Opiskelumotivaatio on vahvimmillaan
motivoituneella opiskelijalla ja heikoimmillaan keskeyttävällä opiskelijalla.
Yhdeksäsluokkalaisten mielestä toisen asteen opinnot keskeytyvät useimmiten väärän
alavalinnan, yksinäisyyden, opiskeluhaluttomuuden tai muuttuneen elämäntilanteen
vuoksi. Oppilaiden mieltämät keskeyttämisen syyt vastaavat todellisia toisen asteen
opintojen keskeyttämisen syitä, mutta käsittävät vain osan todellisista syistä. Muun
muassa opiskeluun ja oppilaitokseen liittyvät syyt puuttuvat heidän kertomuksistaan
lähes kokonaan. Yhdeksäsluokkalaisten tarinoissa merkittävimmät motivaatiotekijät
liittyvät ihmissuhteisiin ja opiskelijan henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Tutkielman tulosten perusteella perusopetuksessa tulisi lisätä resursseja oppilaan
itsetuntemuksen vahvistamiseen ja ammatinvalintaan tähtäävän opinto-ohjauksen
lisäämiseen sekä aikaistamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4458]