Siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle : tutkimus nuorten tunteista, tuen tarpeista ja itsenäistymisestä
Thessler, Kaisa (2018)
Thessler, Kaisa
Lapin yliopisto
2018
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803071051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201803071051
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tunteita siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle nuorissa herättää, millaista tukea nuoret kokevat tarvitsevansa ennen siirtymää sekä miten nuoret kokevat koulusiirtymään liittyvän itsenäistymisen. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 9.-luokkalaiset nuoret, jotka olivat siirtymässä peruskoulun jälkeisiin jatko-opintoihin. Tutkimus toteutettiin mixed methods -tutkimuksena. Määrällinen aineisto kerättiin sähköisellä kyselyllä ja laadullinen aineisto sähköisellä kyselyllä sekä ryhmähaastatteluilla. Sähköiseen kyselyyn vastasi sata oppilasta ja haastatteluun osallistui seitsemän oppilasta. Määrällistä aineistoa analysoitiin ristiintaulukoinnilla ja ryhmittelyanalyysilla. Haastatteluaineisto litteroitiin ja sitä analysoitiin teoriaohjautuvalla sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa nuorista on siirtymässä luottavaisin mielin toiselle asteelle. Peruskoulun päättyminen voi olla haikea tai odotettu asia, ja uuden koulun aloittaminen on jännittävää mutta myös innostavaa, sillä se merkitsee uudenlaisen vapauden saamista sekä vastuunottamista. Tutkimukseen osallistuneet nuoret toivoivat lisää tietoa tulevasta opiskelualasta, toisten nuorten kertomuksia opiskelusta sekä tietoa liittyen stressin hallintaan, jännittämiseen, ajanhallintaan sekä nukkumiseen. Koulutusvalintaa tehdessä nuorille tärkeää tukea antoivat opinto-ohjaaja ja omat vanhemmat. Itsenäistymisestä nuorilla oli erilaisia käsityksiä. Moni haastatelluista nuorista näki itsenäistymisen portaina tai vaiheina, jolloin siirtyminen toiselle asteelle on yksi vaihe itsenäistymisessä, mikä lisää vastuuta etenkin opiskeluun liittyen. Haastatellut nuoret näkivät muutoksia tapahtuvan opiskelussa, kaverisuhteissa sekä ajankäytössä. Opiskelu toisella asteella vie enemmän heidän vapaa-aikaansa, ja ajankäyttöä tulee suunnitella tarkemmin. Nuorten siirtymää voidaan tukea monilla tavoin ja koulun toimijat sekä perhe ovat siinä keskeisessä asemassa. Monialainen ennaltaehkäisevä työskentely sujuvoittaa nuorten siirtymää peruskoulun jälkeisiin opintoihin ja on apuna, jotta siirtymä onnistuu.
Tutkimuksen tulosten perusteella suurin osa nuorista on siirtymässä luottavaisin mielin toiselle asteelle. Peruskoulun päättyminen voi olla haikea tai odotettu asia, ja uuden koulun aloittaminen on jännittävää mutta myös innostavaa, sillä se merkitsee uudenlaisen vapauden saamista sekä vastuunottamista. Tutkimukseen osallistuneet nuoret toivoivat lisää tietoa tulevasta opiskelualasta, toisten nuorten kertomuksia opiskelusta sekä tietoa liittyen stressin hallintaan, jännittämiseen, ajanhallintaan sekä nukkumiseen. Koulutusvalintaa tehdessä nuorille tärkeää tukea antoivat opinto-ohjaaja ja omat vanhemmat. Itsenäistymisestä nuorilla oli erilaisia käsityksiä. Moni haastatelluista nuorista näki itsenäistymisen portaina tai vaiheina, jolloin siirtyminen toiselle asteelle on yksi vaihe itsenäistymisessä, mikä lisää vastuuta etenkin opiskeluun liittyen. Haastatellut nuoret näkivät muutoksia tapahtuvan opiskelussa, kaverisuhteissa sekä ajankäytössä. Opiskelu toisella asteella vie enemmän heidän vapaa-aikaansa, ja ajankäyttöä tulee suunnitella tarkemmin. Nuorten siirtymää voidaan tukea monilla tavoin ja koulun toimijat sekä perhe ovat siinä keskeisessä asemassa. Monialainen ennaltaehkäisevä työskentely sujuvoittaa nuorten siirtymää peruskoulun jälkeisiin opintoihin ja on apuna, jotta siirtymä onnistuu.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4494]