”Koen, että minulla ei ole kovin hyvät valmiudet kohdata nepsy-oppilaita.” : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä neuroepätyypillisen oppilaan liikunnanopetuksesta
Raveala, Karri; Raito, Olli (2024)
Raveala, Karri
Raito, Olli
Lapin yliopisto
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828506
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2024050828506
Tiivistelmä
Mediassa käydään paljon keskustelua peruskoulun oppilaiden neuropsykiatristen oireiden lisääntymisestä ja sen vaikutuksista niin kouluun kuin myös oppilaiden liikkumattomuudesta. Tutkielmassa haluttiin saada lisää tietoa siitä, millaisia valmiuksia luokanopettaja-opiskelijoilla on opettaa liikuntaa neuropsykiatrisia oireita omaavalle oppilaalle. Tutkielman teoreettisena viitekehyksenä toimii neuropsykiatrisesti oireileva lapsi koulussa sekä neuropsykiatrisesti oireilevan oppilaan liikunnanopetus. Näiden viitteiden sisällä puhutaan neuropsykiatrisista oireista ja niiden tukemisesta, kuin myös liikunnanopetuksesta ja kolmiportaisesta tuesta yleisesti peruskoulussa.
Tutkielma toteutettiin fenomenografisesti. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 15 luokanopettajanopiskelijalta, joiden analysointi tapahtui fenomenografisen analyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajaopiskelijoilla ei ole omasta mielestään lainkaan valmiuksia tai on heikot valmiudet toimia neuropsykiatrisia oireita omaavan oppilaan liikunnanopettajana. Vastaajista suurin osa ei ollut opiskellut erityispedagogiikkaa opintoihin kaikille yhteisinä opintoina sisältyvän johdantokurssin lisäksi. He kuvailivat neuropsykiatrisia oireita omaavaa oppilasta keskittymisvaikeuksien ja ylivilkkauden kautta. Vastaajat korostivat myös valmiuksien saamisessa opetusharjoitteluiden merkitystä ja itse opetuksessa suunnittelun ja oppilaiden saaman tuen tärkeyttä.
Tutkielma toteutettiin fenomenografisesti. Aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeen avulla. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 15 luokanopettajanopiskelijalta, joiden analysointi tapahtui fenomenografisen analyysin avulla.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajaopiskelijoilla ei ole omasta mielestään lainkaan valmiuksia tai on heikot valmiudet toimia neuropsykiatrisia oireita omaavan oppilaan liikunnanopettajana. Vastaajista suurin osa ei ollut opiskellut erityispedagogiikkaa opintoihin kaikille yhteisinä opintoina sisältyvän johdantokurssin lisäksi. He kuvailivat neuropsykiatrisia oireita omaavaa oppilasta keskittymisvaikeuksien ja ylivilkkauden kautta. Vastaajat korostivat myös valmiuksien saamisessa opetusharjoitteluiden merkitystä ja itse opetuksessa suunnittelun ja oppilaiden saaman tuen tärkeyttä.
Kokoelmat
- Pro gradut [4284]