NOPE-koulutus nuoren opettajan tukena induktiovaiheessa
Moilanen, Jenni; Mäki, Henna (2014)
Moilanen, Jenni
Mäki, Henna
Lapin yliopisto
2014
openAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412221567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412221567
Tiivistelmä
Nuorelle opettajalle työuran aloittaminen voi olla haastavaa. Työelämään siirtyessään nuorella opettajalla on opettajankoulutuksen aikainen perehtyneisyys oman alansa teoreettiseen tietoon, mutta ei yleensä työn tuomaa käytännön kokemusta. Opettaja vahvistaa aiemmin hankittua osaamistaan työelämässä muun muassa kokemusten ja jatkuvan oman toiminnan tarkastelun kautta, mikä kehittää opettajaa ammatillisesti. Työhöntulo- eli induktiovaiheessa oleva opettaja tarvitsee usein tukea päästäkseen sisään uuteen työhön ja kohdatakseen työssä ilmenevät haasteet. Suomessa ei ole tällä hetkellä olemassa systemaattista järjestelmää nuorten opettajien tukemiseksi induktiovaiheessa.
Tässä tutkimuksessa tutkimme Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n Nuori opettaja- eli NOPE-koulutusta, joka on esimerkki induktiovaiheessa järjestettävästä koulun ulkopuolisen tahon tuesta. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten NOPE-koulutus tukee nuorta opettajaa työn haasteiden kohtaamisessa sekä miten NOPE-koulutus tukee nuoren opettajan ammatillista kehittymistä ja työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin käyttäen fenomenografista tutkimussuuntausta. Tutkimusaineisto muodostui kevään 2014 aikana NOPE-koulutukseen osallistuneiden nuorten opettajien antamista sähköisen kyselyn vastauksista, joita kertyi 43. Aineisto analysoitiin fenomenografisen tutkimussuuntauksen analysoinnin neljää vaihetta mukaillen.
Tutkimustulosten mukaan NOPE-koulutukseen osallistuneet saavat koulutukselta kaipaamaansa vertaistukea sekä opettajan työn kannalta tärkeää tietoa. Koulutuksen koettiin tukevan lisäksi nuorten opettajien työhyvinvointia. Tuki työhyvinvointiin linkittyy vahvasti vertaistukeen ja työelämätiedon lisääntymiseen.
Tässä tutkimuksessa tutkimme Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n Nuori opettaja- eli NOPE-koulutusta, joka on esimerkki induktiovaiheessa järjestettävästä koulun ulkopuolisen tahon tuesta. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten NOPE-koulutus tukee nuorta opettajaa työn haasteiden kohtaamisessa sekä miten NOPE-koulutus tukee nuoren opettajan ammatillista kehittymistä ja työhyvinvointia.
Tutkimus toteutettiin käyttäen fenomenografista tutkimussuuntausta. Tutkimusaineisto muodostui kevään 2014 aikana NOPE-koulutukseen osallistuneiden nuorten opettajien antamista sähköisen kyselyn vastauksista, joita kertyi 43. Aineisto analysoitiin fenomenografisen tutkimussuuntauksen analysoinnin neljää vaihetta mukaillen.
Tutkimustulosten mukaan NOPE-koulutukseen osallistuneet saavat koulutukselta kaipaamaansa vertaistukea sekä opettajan työn kannalta tärkeää tietoa. Koulutuksen koettiin tukevan lisäksi nuorten opettajien työhyvinvointia. Tuki työhyvinvointiin linkittyy vahvasti vertaistukeen ja työelämätiedon lisääntymiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4089]