Näytä suppeat kuvailutiedot

NOPE-koulutus nuoren opettajan tukena induktiovaiheessa

Moilanen, Jenni; Mäki, Henna (2014)

dc.contributorfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|
dc.contributor.authorMoilanen, Jenni
dc.contributor.authorMäki, Henna
dc.date.accessioned2014-12-22T08:56:39Z
dc.date.available2014-12-22T08:56:39Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://lauda.ulapland.fi/handle/10024/59829
dc.description.abstractNuorelle opettajalle työuran aloittaminen voi olla haastavaa. Työelämään siirtyessään nuorella opettajalla on opettajankoulutuksen aikainen perehtyneisyys oman alansa teoreettiseen tietoon, mutta ei yleensä työn tuomaa käytännön kokemusta. Opettaja vahvistaa aiemmin hankittua osaamistaan työelämässä muun muassa kokemusten ja jatkuvan oman toiminnan tarkastelun kautta, mikä kehittää opettajaa ammatillisesti. Työhöntulo- eli induktiovaiheessa oleva opettaja tarvitsee usein tukea päästäkseen sisään uuteen työhön ja kohdatakseen työssä ilmenevät haasteet. Suomessa ei ole tällä hetkellä olemassa systemaattista järjestelmää nuorten opettajien tukemiseksi induktiovaiheessa. Tässä tutkimuksessa tutkimme Opetusalan ammattijärjestö OAJ:n Nuori opettaja- eli NOPE-koulutusta, joka on esimerkki induktiovaiheessa järjestettävästä koulun ulkopuolisen tahon tuesta. Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, miten NOPE-koulutus tukee nuorta opettajaa työn haasteiden kohtaamisessa sekä miten NOPE-koulutus tukee nuoren opettajan ammatillista kehittymistä ja työhyvinvointia. Tutkimus toteutettiin käyttäen fenomenografista tutkimussuuntausta. Tutkimusaineisto muodostui kevään 2014 aikana NOPE-koulutukseen osallistuneiden nuorten opettajien antamista sähköisen kyselyn vastauksista, joita kertyi 43. Aineisto analysoitiin fenomenografisen tutkimussuuntauksen analysoinnin neljää vaihetta mukaillen. Tutkimustulosten mukaan NOPE-koulutukseen osallistuneet saavat koulutukselta kaipaamaansa vertaistukea sekä opettajan työn kannalta tärkeää tietoa. Koulutuksen koettiin tukevan lisäksi nuorten opettajien työhyvinvointia. Tuki työhyvinvointiin linkittyy vahvasti vertaistukeen ja työelämätiedon lisääntymiseen.-
dc.format.extent122-
dc.language.isofi-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectnuori opettaja-
dc.subjectinduktiovaihe-
dc.titleNOPE-koulutus nuoren opettajan tukena induktiovaiheessa-
dc.typemasterThesis
dc.type.ontasotfi=Pro gradu|en=Master's Thesis|-
dc.subject.ysaperehdyttäminen-
dc.subject.ysanuori opettaja -koulutus-
dc.subject.ysaNOPE-koulutus-
dc.subject.ysakoulutus-
dc.subject.ysaammatillinen kehitys-
dc.subject.ysahaasteet-
dc.subject.ysatyöhyvinvointi-
dc.subject.ysafenomenografia-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:ula-201412221567-
dc.programmefi=Luokanopettajakoulutus|en=Class Teacher Training|


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot