Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradut
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kuinka arvioin kuvista ; numeerisen arvioinnin ongelma valmistuvan opettajan näkökulmasta

Kakko, Aki (2012)

 
Avaa tiedosto
Gradu_Kakko_Aki_TTK_2012.pdf (4.779Mt)
Lataukset: 


Kakko, Aki
Lapin yliopisto
2012
openAccess
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201206211172
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on paljastaa numeerisen arvioinnin ristiriitaisuus
ja soveltumattomuus kuvataideoppiaineen arvioinnissa. Lähtökohtana on subjektiivisesti
havaittu ja koettu ongelma siitä että numeroarviointi ei pysty kertomaan oppilaille sitä,
mitä sen opetussuunnitelman perusteiden mukaan pitäisi kertoa.
Teoreettisena aineistona käytän taidekasvatusta, opetussuunnitelmaa, arviointia ja yhteiskunnan
arvoja käsittelevää kirjallisuutta. Empiirisenä aineistona on 7. luokkalaisten
täyttämä kysely perustuen heille pitämääni valokuvauksen tehtävään. Hermeneuttisen
tutkimusotteen avulla vertaan ennakkokäsityksiäni, teoriakirjallisuutta ja empiiristä aineistoa
ja osoitan numeerisen arvioinnin ristiriitaisuuden kuvataideoppiaineen tavoitteiden
ja vaatimusten suhteen. Empiirisen aineiston analysoinnissa käytän hyväksi diskurssianalyyttistä
lähestymistapaa ja tulkitsen vastausten kautta oppilaiden käsitystä
siitä kuinka he ymmärtävät arvioinnin. Hermeneuttisen kehän mukaisesti palaan lukujen
lopussa pohtimaan niiden aiheita ja opettajuuttani enemmän oman ajatteluni kautta ja
paljastan tutkielman subjektiivisen puolen.
Johtopäätelmissä käsittelen arvioinnin etiikkaa, piilo-opetussuunnitelmaa ja yhteiskuntaa
ja teen yhteenvedon arvioinnin ristiriitaisuudesta. Vastauksena tutkimuskysymykseen
esitän että numeerinen arviointi ei palvele kuvataideoppiaineelle asetettuja tavoit -
teita ja sisältöjä. Lopuksi pohdin vielä omaa opettajuuttani ja arviointia sekä arvioin tätä
tutkielmaa lyhyesti.
Kokoelmat
  • Pro gradut [3930]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste