Näytä suppeat kuvailutiedot

Kuinka arvioin kuvista ; numeerisen arvioinnin ongelma valmistuvan opettajan näkökulmasta

Kakko, Aki (2012)

dc.contributorfi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design|
dc.contributor.authorKakko, Aki
dc.date.accessioned2012-06-21T07:28:41Z
dc.date.available2012-06-21T07:28:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:ula-201206211172-
dc.identifier.urihttp://lauda.ulapland.fi/handle/10024/60677
dc.description.abstractTutkielman tarkoituksena on paljastaa numeerisen arvioinnin ristiriitaisuus ja soveltumattomuus kuvataideoppiaineen arvioinnissa. Lähtökohtana on subjektiivisesti havaittu ja koettu ongelma siitä että numeroarviointi ei pysty kertomaan oppilaille sitä, mitä sen opetussuunnitelman perusteiden mukaan pitäisi kertoa. Teoreettisena aineistona käytän taidekasvatusta, opetussuunnitelmaa, arviointia ja yhteiskunnan arvoja käsittelevää kirjallisuutta. Empiirisenä aineistona on 7. luokkalaisten täyttämä kysely perustuen heille pitämääni valokuvauksen tehtävään. Hermeneuttisen tutkimusotteen avulla vertaan ennakkokäsityksiäni, teoriakirjallisuutta ja empiiristä aineistoa ja osoitan numeerisen arvioinnin ristiriitaisuuden kuvataideoppiaineen tavoitteiden ja vaatimusten suhteen. Empiirisen aineiston analysoinnissa käytän hyväksi diskurssianalyyttistä lähestymistapaa ja tulkitsen vastausten kautta oppilaiden käsitystä siitä kuinka he ymmärtävät arvioinnin. Hermeneuttisen kehän mukaisesti palaan lukujen lopussa pohtimaan niiden aiheita ja opettajuuttani enemmän oman ajatteluni kautta ja paljastan tutkielman subjektiivisen puolen. Johtopäätelmissä käsittelen arvioinnin etiikkaa, piilo-opetussuunnitelmaa ja yhteiskuntaa ja teen yhteenvedon arvioinnin ristiriitaisuudesta. Vastauksena tutkimuskysymykseen esitän että numeerinen arviointi ei palvele kuvataideoppiaineelle asetettuja tavoit - teita ja sisältöjä. Lopuksi pohdin vielä omaa opettajuuttani ja arviointia sekä arvioin tätä tutkielmaa lyhyesti.-
dc.language.isofi-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightsopenAccess-
dc.titleKuinka arvioin kuvista ; numeerisen arvioinnin ongelma valmistuvan opettajan näkökulmasta-
dc.typemasterThesis
dc.type.ontasotfi=Pro gradu|en=Master's Thesis|-
dc.subject.ysataidekasvatus-
dc.subject.ysakuvataidekasvatus-
dc.subject.ysakuvataide-
dc.subject.ysaoppilasarviointi-
dc.subject.ysaopetussuunnitelmat-
dc.subject.ysahermeneutiikka-
dc.programmefi=Kuvataidekasvatus|en=Art Education|
dc.date.dateaccepted2012


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot