Näytä suppeat kuvailutiedot

Vaatteen ostaminen prosessina

Pirnes, Elli (2012)

dc.contributorfi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design|
dc.contributor.authorPirnes, Elli
dc.date.accessioned2012-02-06T07:03:25Z
dc.date.available2012-02-06T07:03:25Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://lauda.ulapland.fi/handle/10024/60735
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa selvitän vaatteen ostamisen prosessia suomalaisten naisten keskuudessa. Perehdyn vaatteen ostoprosessin vaiheiden muotoutumiseen ja järjestykseen. Tutkimus on kvalitatiivinen ja sen tavoitteena on kuvailla tutkimuksen kohteena olevaa ilmiötä mahdollisimman kattavasti. Deskriptiivisen lähestymistavan lisäksi suoritan täydentäviä kvantitatiivisia analyysejä. Tarkastelen esimerkiksi aineiston jakaumia ja muita numeerisesti mitattavia ominaisuuksia. Tutkimusaineistona oli yli 18-vuotiaille suomalaisille naisille suunnattu kyselylomake vaatteen ostoprosessista. Kysely toteutettiin Webpropol-palvelun avulla internetkyselynä, johon kuka tahansa saattoi vapaasti vastata. Tutkimuksen alkupuolella määrittelen tutkimukselle viitekehyksen, joka on muotoiltu markkinoinnin kirjallisuudessa usein esiintyvästä kuluttajan päätösprosessimallista. Tämä tutkimuksen viitekehys on samalla oletus vaatteen ostoprosessista. Oletettu ostoprosessi lähtee liikkeelle tarpeesta, jota seuraa tarvetta tyydyttävien tuotteiden etsintä ja tarjolla olevien vaihtoehtojen arviointi. Jos sopiva tuote löytyy, seuraavat vaiheet oletetussa ostoprosessimallista ovat tuotteen ostaminen ja kuluttaminen. Kuluttamista arvioidaan vertaamalla odotuksia saavutettuun arvoon. Lopuksi tarpeettomaksi jäänyt tuote poistetaan omasta käytöstä. Tutkimuksen kuluessa määrittelen, vastaako tutkimusaineistolla kerätty tieto viitekehystä.Tutkimustulokset osoittavat, että vaatteen kohdalla ostoprosessi ei aina lähde liikkeelle selkeästä tarpeesta, vaan heräteostokset ovat yleisiä. Vaatekauppoja kierrellään myös vain ajanvietteen vuoksi ilman ostoaikomusta. Vaatteen ostoprosessin tavoite voikin ostamisen sijaan olla sopivan tuotteen etsintä tai vaihtoehtojen arviointi. Lisäksi tutkimuksessa tuodaan esille vaatteen ominaisuus sosiaalisena tuotteena, jonka hankkimiseen muut ihmiset vahvasti vaikuttavat. Lopuksi totean, että tutkimuksen alussa määritelty malli vaatteen ostoprosessiksi ei ole joka tilanteessa täysin paikkaansa pitävä ja kaipaa jatkokehittelyä.-
dc.language.isofi-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightsopenAccess-
dc.titleVaatteen ostaminen prosessina-
dc.typemasterThesis
dc.type.ontasotfi=Pro gradu|en=Master's Thesis|-
dc.subject.ysavaatteet
dc.subject.ysamuoti
dc.subject.ysakuluttajakäyttäytyminen
dc.subject.ysaostokäyttäytyminen
dc.subject.ysanaiset
dc.programmefi=Tekstiili- ja vaatetusala|en=Interior and Textile Design|
dc.date.dateaccepted2012


Tiedostot

Tiedosto(t)KokoFormaatti

There are no files associated with this item.

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot