Matka kohti vastuullisuutta : kokonaisvaltainen vastuullisuus vaatetusalan yrityksessä, case: Voglia
Ruokamo, Annariina (2016)
Ruokamo, Annariina
Lapin yliopisto
2016
openAccess
Tiivistelmä
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, joka käsittelee vastuullisuuden toteutumista suomalaisessa vaatetusalan yrityksessä. Tapaustutkimuksessani tutkin suomalaista naistenvaateyritystä, Vogliaa. Tutkimukseni tavoitteena on määritellä, mitä vaatetusalan vastuullisuus tarkoittaa ja miten sen tulisi näkyä yritysten toiminnassa niin yrityksen arvojen kuin vaatetussuunnittelun ja tuotannonkin näkökulmasta.
Tutkimuksessani pyrin vastaamaan kolmeen kysymykseen: mitkä asiat vaikuttavat vastuullisuuteen vaatetusalan yrityksessä?, mikä on vaatetussuunnittelun merkitys yrityksen vastuullisuudelle? ja miten vaatetusalan yritys voi vaikuttaa tuotantonsa vastuullisuuteen?. Tutkimuskysymysten ratkaisun pohjalta tavoitteenani on muodostaa kokonaisvaltaisen vastuullisuuden malli, jota sekä tapausyritykseni Voglia että muut suomalaiset vaatetusalan yritykset voivat hyödyntää matkallaan kohti vastuullista toimintaa. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoitava aineisto koostuu tapaustutkimuksen kolmen teemahaastattelun lisäksi yhdestä asiantuntijahaastattelusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen vastuullisuus on kokonaisvaltaista silloin, kun vastuullisuuden osa-alueet ovat tasapainoisessa vuorovaikutussuhteessa keskenään. Yritykset ovat avoimia vastuulliselle toiminnalle, mutta kaipaavat apua vastuullisuutensa vahvistamisessa ja ohjaamisessa, sillä nykyisellään yritysten resurssit eivät riitä kokonaisvaltaisen vastuullisuuden toteuttamiseen.
Tutkimuksessani pyrin vastaamaan kolmeen kysymykseen: mitkä asiat vaikuttavat vastuullisuuteen vaatetusalan yrityksessä?, mikä on vaatetussuunnittelun merkitys yrityksen vastuullisuudelle? ja miten vaatetusalan yritys voi vaikuttaa tuotantonsa vastuullisuuteen?. Tutkimuskysymysten ratkaisun pohjalta tavoitteenani on muodostaa kokonaisvaltaisen vastuullisuuden malli, jota sekä tapausyritykseni Voglia että muut suomalaiset vaatetusalan yritykset voivat hyödyntää matkallaan kohti vastuullista toimintaa. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä käytän aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analysoitava aineisto koostuu tapaustutkimuksen kolmen teemahaastattelun lisäksi yhdestä asiantuntijahaastattelusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yrityksen vastuullisuus on kokonaisvaltaista silloin, kun vastuullisuuden osa-alueet ovat tasapainoisessa vuorovaikutussuhteessa keskenään. Yritykset ovat avoimia vastuulliselle toiminnalle, mutta kaipaavat apua vastuullisuutensa vahvistamisessa ja ohjaamisessa, sillä nykyisellään yritysten resurssit eivät riitä kokonaisvaltaisen vastuullisuuden toteuttamiseen.
Kokoelmat
- Pro gradut [4084]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Artistic actions for sustainability : potential of art in education for sustainability
Jónsdóttir, Ásthildur B.
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :222 (Lapin yliopisto, 2017)This review focuses on the potential of art in education for sustainability in the context of teacher education and art creation. Both action research and art-based research are used to explore the role that art and art ... -
A multi-stakeholder perspective on sustainable marketing : promoting sustainability through action and research
García-Rosell, José-Carlos
Acta electronica Universitatis Lapponiensis :111 (Lapin yliopistokustannus, 2013)Sustainable marketing research has made great efforts in exploring ways to integrate customers’ social and environmental concerns into marketing strategy. Although recent developments in the field of stakeholder marketing ... -
Service Design for sustainability: Finding best practices for culturally sustainable tourism in small and medium enterprises
Tauch, Emmanuel, Marie, Michael (Lapin yliopisto, 06 / 2021)The global tourism industry is steadily growing and increasingly affecting not only the physical, but also the cultural environments of the tourism destinations. The amalgamation of cultures happening as a result of ...