Yksilöllinen massatuote : käyttöliittymäsuunnittelu kuluttajille suunnatussa kustomointipalvelussa (+Case: Marttiini Custom Shop)
Kivilompolo, Ville-Valtteri (2019)
Kivilompolo, Ville-Valtteri
Lapin yliopisto
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070322645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019070322645
Tiivistelmä
Tämän pro gradun aihe on käyttöliittymäsuunnittelu kuluttajille suunnatuissa
massakustomoitujen tuotteiden kustomointipalveluissa. Tarkoitus on selvittää,
millainen on tyypillinen kustomointipalvelun käyttöliittymä. Tutkimuksen aineisto
koostuu kuudesta erilaisesta, tunnetun brändin verkkosivuilla toimivasta
kustomointipalvelusta. Lisäksi työhön kuuluu taiteellinen osuus, jonka tavoitteena
on muotoilla Marttiini Oy:n käyttöön uusi kustomointipalvelun käyttöliittymä.
Tutkimuksen näkökulma on teollinen muotoilu, teoreettinen viitekehys on
massakustomointi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja aineiston
analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Aineistosta on kerätty
analyysin avulla ominaisuuksia, jotka on ryhmitelty joukkoihin tyypittelyn avulla.
Tutkimusaineistosta löydettyjen ominaisuuksien perusteella voi todeta, että
tyypilliset kustomointipalvelujen käyttöliittymät ovat visuaalisesti selkeitä,
ajanmukaisia, luotettavia ja helppokäyttöisiä. Käyttöliittymät sopivat yrityksen tai
organisaation brändikuvaan ja niiden kautta on tarkoitus myydä tai vähintään
markkinoida brändin tuotteita. Käyttöliittymät pyrkivät luomaan miellyttävän
asiakaskokemuksen sekä tuomaan esille yrityksen brändin sekä tuotteiden
olemusta. Käyttöliittymät ovat myös hyödyllisiä markkinointivälineitä.
Taiteellisena osuutena suunniteltu käyttöliittymä hyötyi osaltaan tutkimuksen
aineistosta kerätystä informaatiosta. Pitkän muotoiluprosessin ja tutkimukseen
kuuluneet käyttäjätestit läpikäynyt Marttiini Custom Shop julkaistiin maaliskuussa
2019.
massakustomoitujen tuotteiden kustomointipalveluissa. Tarkoitus on selvittää,
millainen on tyypillinen kustomointipalvelun käyttöliittymä. Tutkimuksen aineisto
koostuu kuudesta erilaisesta, tunnetun brändin verkkosivuilla toimivasta
kustomointipalvelusta. Lisäksi työhön kuuluu taiteellinen osuus, jonka tavoitteena
on muotoilla Marttiini Oy:n käyttöön uusi kustomointipalvelun käyttöliittymä.
Tutkimuksen näkökulma on teollinen muotoilu, teoreettinen viitekehys on
massakustomointi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja aineiston
analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Aineistosta on kerätty
analyysin avulla ominaisuuksia, jotka on ryhmitelty joukkoihin tyypittelyn avulla.
Tutkimusaineistosta löydettyjen ominaisuuksien perusteella voi todeta, että
tyypilliset kustomointipalvelujen käyttöliittymät ovat visuaalisesti selkeitä,
ajanmukaisia, luotettavia ja helppokäyttöisiä. Käyttöliittymät sopivat yrityksen tai
organisaation brändikuvaan ja niiden kautta on tarkoitus myydä tai vähintään
markkinoida brändin tuotteita. Käyttöliittymät pyrkivät luomaan miellyttävän
asiakaskokemuksen sekä tuomaan esille yrityksen brändin sekä tuotteiden
olemusta. Käyttöliittymät ovat myös hyödyllisiä markkinointivälineitä.
Taiteellisena osuutena suunniteltu käyttöliittymä hyötyi osaltaan tutkimuksen
aineistosta kerätystä informaatiosta. Pitkän muotoiluprosessin ja tutkimukseen
kuuluneet käyttäjätestit läpikäynyt Marttiini Custom Shop julkaistiin maaliskuussa
2019.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4472]