dc.contributor | fi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design| | - |
dc.contributor.author | Kivilompolo, Ville-Valtteri | |
dc.date.accessioned | 2019-08-12T05:43:20Z | |
dc.date.available | 2019-08-12T05:43:20Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/63911 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradun aihe on käyttöliittymäsuunnittelu kuluttajille suunnatuissa
massakustomoitujen tuotteiden kustomointipalveluissa. Tarkoitus on selvittää,
millainen on tyypillinen kustomointipalvelun käyttöliittymä. Tutkimuksen aineisto
koostuu kuudesta erilaisesta, tunnetun brändin verkkosivuilla toimivasta
kustomointipalvelusta. Lisäksi työhön kuuluu taiteellinen osuus, jonka tavoitteena
on muotoilla Marttiini Oy:n käyttöön uusi kustomointipalvelun käyttöliittymä.
Tutkimuksen näkökulma on teollinen muotoilu, teoreettinen viitekehys on
massakustomointi. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus ja aineiston
analyysimenetelmä on laadullinen sisällönanalyysi. Aineistosta on kerätty
analyysin avulla ominaisuuksia, jotka on ryhmitelty joukkoihin tyypittelyn avulla.
Tutkimusaineistosta löydettyjen ominaisuuksien perusteella voi todeta, että
tyypilliset kustomointipalvelujen käyttöliittymät ovat visuaalisesti selkeitä,
ajanmukaisia, luotettavia ja helppokäyttöisiä. Käyttöliittymät sopivat yrityksen tai
organisaation brändikuvaan ja niiden kautta on tarkoitus myydä tai vähintään
markkinoida brändin tuotteita. Käyttöliittymät pyrkivät luomaan miellyttävän
asiakaskokemuksen sekä tuomaan esille yrityksen brändin sekä tuotteiden
olemusta. Käyttöliittymät ovat myös hyödyllisiä markkinointivälineitä.
Taiteellisena osuutena suunniteltu käyttöliittymä hyötyi osaltaan tutkimuksen
aineistosta kerätystä informaatiosta. Pitkän muotoiluprosessin ja tutkimukseen
kuuluneet käyttäjätestit läpikäynyt Marttiini Custom Shop julkaistiin maaliskuussa
2019. | fi |
dc.description.abstract | The subject of this master’s thesis is about the User Interface (UI) Design of the consumer-aimed customizer tools for the Mass Customized products. The aim is to find out typical attributes of these product customizer UIs. The research material includes six different customizer tools located on the websites of the wellknown brands. A design project is also included on the thesis. The goal of the design project is to design and create an UI for a new product customizer tool by Marttiini Oy.
The perspective of this thesis is Industrial Design, while the theoretical framework is Mass Customization. The thesis is a qualitative Case Study and the primary analysis approach used is a qualitative content analysis. The analysis is used to find out typical attributes from the research material. These attributes are then collected in different type groups.
By the attributes found on the research material, it is possible to say that the typical customizer UIs are visually distinct, up-to-date, trustworthy and easy to use. The UIs also fit well on the company’s brand image and they are used to sell or market brand’s products. The UIs usually aim to create a pleasant customer experience. They are also used to show the essence of the brand and the products. In general, these UIs are helpful marketing tools.
The UI of this thesis’ design project benefitted also on the attributes discovered from the research material. After a long design process and the user tests included on the research, Marttiini Custom Shop was released in March of 2019. | en |
dc.format.extent | 108 | - |
dc.language.iso | fi | - |
dc.publisher | fi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland| | - |
dc.rights | cc by-nc-sa 4.0 | - |
dc.subject | strateginen muotoilu | - |
dc.subject | käyttöliittymäsuunnittelu | - |
dc.subject | tuotemuotoilu | - |
dc.subject | massakustomointi | - |
dc.subject | kustomointipalvelu | - |
dc.title | Yksilöllinen massatuote : käyttöliittymäsuunnittelu kuluttajille suunnatussa kustomointipalvelussa (+Case: Marttiini Custom Shop) | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2019070322645 | - |
dc.subject.yso | teollinen muotoilu | - |
dc.subject.yso | massaraatälöinti | - |
dc.subject.yso | brändit | - |
dc.subject.yso | verkkokauppa | - |
dc.audience | scientific | - |
dc.rights.accesslevel | openAccess | - |
dc.contributor.organization | fi=Teollinen muotoilu|en=Industrial Design| | - |