dc.contributor.author | Hakanen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2024-04-19T07:02:35Z | |
dc.date.available | 2024-04-19T07:02:35Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://lauda.ulapland.fi/handle/10024/65947 | |
dc.description.abstract | Kestävyyshaasteet, erilaiset yhteiskunnalliset kriisit sekä kuluttajien käyttäytymisen muutos vaativat yrityksiltä uusia kestäviä toimintatapoja. Palvelumuotoilussa käytettävät menetelmät, osallistaminen, visuaaliset kiteytykset ja jatkuvat kokeilut mahdollistavat iteratiivisen kehittämisen ja strategian nopean muuttamisen, mikä auttaa siinä, että yritykset pystyvät reagoimaan muutoksiin ja muokkaamaan ketterästi toimintaansa kestävyysvaatimusten mukaisesti.
Vastuullisesta liiketoiminnasta on tehty lukuisia tutkimuksia, samoin liiketoiminnan kehittämisestä muotoilun menetelmin. Näitä osa-alueita yhdistävää tutkimusta on tehty huomattavasti vähemmän. Tämän tutkimuksen tavoitteena on tuottaa uutta ymmärrystä ja osaamista liiketoimintamuotoiluun ja yritysten vastuullisuustyöhön. Tutkimus pyrki selvittämään, kuinka muotoilun menetelmiä voidaan hyödyntää vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Lisäksi tutkimuksen tavoite on konkretisoida vastuullisuuspuhetta palvelumuotoilun avulla.
Tutkimuskohteena on vastuullisen liiketoiminnan kehittäminen palvelumuotoilun menetelmin. Teoreettinen viitekehys muodostuu liiketoimintamuotoilusta ja vastuullisesta liiketoiminnasta sekä palvelumuotoilun hyödyntämisestä vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä. Tieteellisenä tehtävänäni on tutkia millaiset palvelumuotoilun menetelmät sopivat vastuullisen liiketoiminnan muotoiluun ja miten vastuullisuuspuhetta voi konkretisoida palvelumuotoilun avulla.
Tämä pro gradu -tutkimus on toteutettu konstruktiivisena tapaustutkimuksena. Tarkoituksena on tuottaa palvelumuotoilun menetelmistä konstruktio eli malli, jolla pyritään ratkaisemaan vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen liittyviä ongelmia ja täten tuottamaan kontribuutioita palvelumuotoilun ja liiketoiminnan alalle.
Tutkimuksen aineistona on käytetty aiempaa tutkimusta, teoriatietoa, teemahaastattelujen materiaalia sekä sovelletussa lomakehaastattelussa esiteltyjä case-esimerkkejä. Aineiston analyysi tapahtui dokumenttianalyysin, teemoittelun ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksessa korostui sidosryhmien osallistamisen merkitys. Myös yritystoiminnan olennaisuuksien eli vastuullisuuden avaintekijöiden tunnistaminen on vastuullisen liiketoiminnan kehittämisessä tärkeää. Vastuullisuuspuheen konkretisoinnissa auttavat läpinäkyvyys, rehellisyys, arvopohjainen viestintä sekä käytännön vastuullisuustekojen merkityksen avaaminen.
Tutkimuksen tuloksista käy ilmi, että palvelumuotoilun menetelmät sopivat vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Etenkin uusille menetelmille on tarvetta. Tutkimuksen tuloksena mallinnettiin kaksi uutta menetelmää: vastuullisuuspyörä ja vastuullisuusblueprint.
Pro gradu –tutkielman rinnalla on kirjoitettu oppikirjaksi suunniteltua tietokirjaa. Kannattavaa vastuullisuutta – kestävän liiketoiminnan muotoilu (Edita) julkaistaan elokuussa 2024. Tutkimuksen tulokset sekä tuotoksena syntyneet menetelmät julkaistaan osana kirjaa. | fi |
dc.description.abstract | Sustainability challenges, various social crises and changes in consumer behavior require companies to adopt new sustainable practices. The use of service design methodologies, participation, visual crystallizations and continuous experimentation allow for iterative development and rapid changes in strategy, helping companies to respond to change and agilely adapt their operations to sustainability requirements.
Numerous studies have been carried out on responsible business, as well as developing the business using design methods. Significantly less research has been done to link these areas. The aim of this research is to generate new understanding and competence in business design and corporate responsibility work. The aim of the study was to find out how design methods can be used in developing responsible business. In addition, the aim of the study is to concertize sustainability speech through service design.
The research topic is the development of responsible business through service design methods. The theoretical framework consists of business design and responsible business operations and the use of service design in the development of responsible business operations. My research task is to investigate which service design methods are suitable for designing responsible business and how the sustainability discourse can be concretized through service design.
This thesis study has been carried out as a constructive case study. The purpose is to produce a construct or model of service design methods that aims to solve problems related to the development of responsible business and thus to produce contributions to the field of service design and business.
The material used in the research is based on previous research, theoretical information, material from the thematic interviews and case examples presented in the applied form interview. The analysis of the data was carried out using documentary analysis, thematic analysis and data-driven content analysis.
The study highlighted the importance of stakeholder involvement. The identification of the key factors of sustainability is also important in the development of responsible business practices. Transparency, honesty, value-based communication and the importance of practical sustainability actions help to make the sustainability message more concrete.
The results of the study show that service design methods are suitable for developing responsible business. In particular, there is a need for new methods. As a result of the study, two new methods were modeled: the sustainability wheel and the sustainability blueprint.
Alongside the Master’s thesis, a nonfiction book designed as a textbook has been written. Profitable responsibility -sustainable business design (Edita) will be published in August 2024. The results of the research and the resulting methods will be published as part of the book. | en |
dc.format.extent | 64 + 2 | - |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | fi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland| | - |
dc.rights | cc by 4.0 | - |
dc.subject | liiketoimintamuotoilu | - |
dc.subject | muotoilun menetelmät | - |
dc.title | Vastuullisen liiketoiminnan muotoilu | - |
dc.type.ontasot | Pro gradu-tutkielma | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi-fe2024041819142 | - |
dc.subject.yso | liiketoiminta | - |
dc.subject.yso | palvelumuotoilu | - |
dc.subject.yso | yhteiskuntavastuu | - |
dc.subject.yso | muotoilu | - |
dc.subject.yso | vastuullisuus | - |
dc.subject.yso | kehittäminen | - |
dc.subject.yso | yritysvastuu | - |
dc.subject.yso | kestävä kehitys | - |
dc.subject.yso | yritykset | - |
dc.contributor.faculty | fi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design| | - |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.subject.degreeprogram | Palvelumuotoilun monialainen maisteriohjelma | - |