Näytä suppeat kuvailutiedot

Tehtäiskö hyvä tuote? : palvelumuotoilu ja muotoiluajattelu asiakaslähtöisessä ohjelmistokehitysprosessissa

Kalajanniska, Tuomo (2024)

dc.contributor.authorKalajanniska, Tuomo
dc.date.accessioned2024-05-20T10:48:09Z
dc.date.available2024-05-20T10:48:09Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://lauda.ulapland.fi/handle/10024/65981
dc.description.abstractTässä toiminnallisessa tapaustutkimuksessa muodostetaan yksi tapa yhdistää muotoiluajattelu osaksi ohjelmistotuotekehitysprosessia. Muotoilu on pitkään ollut osa tuotekehitystä, mutta sitä on toteutettu pistemäisesti prosessin eri vaiheissa. Tässä tutkielmassa etsitään keinoja kokonaisvaltaisen muotoilun hyödyntämiseen ja pohditaan keinoja, miten tuota jalkautustyötä olisi mahdollista helpottaa. Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään palvelumuotoilua, muotoiluajattelua, -johtamista ja kypsyyttä, Lean-ajatusmallia, sekä lääkinnällisten laitteiden sääntelyvaatimuksia ohjelmistotuotteille. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu autoetnografiasta, teemahaastatteluista, kyselystä ja työpajatyöskentelyn dokumentaatiosta. Aineisto on analysoitu sisällönanalyyttisesti keskittyen nykytilan tarinalliseen analyysiin ja tulevaisuuden kehitystarpeisiin. Tuloksissa esitellään muotoiluajatteluun perustuva käytettävyyssuunnittelun tuotekehitysprosessimalli, joka on liitettävissä osaksi ohjelmistosuunnittelun prosessia. Jokaiselle käytettävyyssuunnittelun prosessivaiheelle listataan siihen liittyvät toimet, roolit ja vaatimukset. Tuloksissa pohditaan myös muotoiluajattelun suhdetta perinteiseen tuotekehitysprosessiin ja sitä, mitä haasteita muotoilun hyödyntäminen voi käytännössä kohdata ja miksi.fi
dc.description.abstractIn this qualitative case study, a method for integrating design thinking into the software product development process is proposed. Design has long been a part of product development, but it has been implemented sporadically at different phases of the process. This study seeks ways to leverage holistic design and explores ways to facilitate the implementation of such work. The theoretical framework addresses service design, design thinking, design management and maturity, Lean methodology, and regulatory requirements for medical devices applied to software products. The empirical data of the study consists of autoethnography, thematic interviews, surveys, and documentation from workshop sessions. The data has been analyzed using content analysis focusing on narrative analysis of the current state and future development needs. The results present a usability design product development process model based on design thinking, which can be integrated into the software design process. Each phase of the usability design process includes associated actions, roles, and requirements. The results also discuss the relationship between design thinking and traditional product development processes and the practical challenges and reasons for utilizing design thinking.en
dc.format.extent69 + 3-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightscc by 4.0-
dc.titleTehtäiskö hyvä tuote? : palvelumuotoilu ja muotoiluajattelu asiakaslähtöisessä ohjelmistokehitysprosessissa-
dc.type.ontasotPro gradu-tutkielma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2024051732316-
dc.subject.ysopalvelumuotoilu-
dc.subject.ysomuotoilu-
dc.subject.ysotuotekehitys-
dc.subject.ysoprosessit-
dc.subject.ysomuotoilujohtaminen-
dc.subject.ysolean-ajattelu-
dc.subject.ysoohjelmistokehitys-
dc.subject.ysokäytettävyys-
dc.subject.ysokäyttöliittymät-
dc.subject.ysoyritykset-
dc.subject.ysolääkinnälliset laitteet-
dc.contributor.facultyfi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design|-
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.degreeprogramPalvelumuotoilun maisteriohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot