Liikkuva keho – Kehollinen oppiminen ja sirkustaide ihmisen biologian perusopetuksessa
Toivanen, Nella (2024)
Toivanen, Nella
Lapin yliopisto
2024
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102299
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20241212102299
Tiivistelmä
Elämme ajassa, jossa lapset ja nuoret liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän. Lasten ja nuorten liikkumiskäyttäytyminen Suomessa 2022 - tutkimusraportin mukaan enää yhdeksän prosenttia yhdeksäsluokkalaisista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Yksi tapa vastata tähän haasteeseen on kehittää koulupäiviä entistä aktiivisemmiksi ja lisätä liikettä ja toiminnallisuutta oppitunteihin. Tässä tutkimuksessa selvitän, miten peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten biologian tuki- ja liikuntaelimistön opiskelusta voisi tehdä enemmän kehollista ja luovaa. Tutkimusaukko on merkittävä, sillä kehollinen ja luova tuki- ja liikuntaelimistön opetus tarjoaa erinomaisen tavan edistää oppimista sekä kehittää koulupäiviä aktiivisemmiksi.
Tutkimuksen aineisto koostuu Liikkuva keho - opetuksen pilotointiin osallistuneiden oppilaiden kirjallisista palautteista. Aineistoa tukevat peruskoulun biologian opetusmateriaaleihin tehty katsaus sekä tutkimukseen osallistuneiden Lapin yliopiston harjoittelukoulun lehtorin ja kasvatustieteiden tiedekunnassa toimivan projektipäällikön haastattelu. Aineistoa on analysoitu kvalitatiivisen analyysin menetelmällä, jolloin tuloksena on saatu tapauskohtainen kuvaus siitä, millaisia kehollisen oppimisen mahdollisuuksia sirkustaide voi luoda tuki- ja liikuntaelimistön perusopetukseen.
Tutkimus osoittaa, että peruskoulussa opittava ihmisen biologia, erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön opetus, on hyvin yhdistettävissä keholliseen oppimiseen sekä konkreettisiin esimerkkeihin ja malleihin, joita sirkustaide voi tarjota havainnollistaakseen oppilaille tuki- ja liikuntaelimistön liikkeitä ja toimintaa käytännössä. Tulokset viittaavat siihen, että kehollinen ja luova tuki- ja liikuntaelimistön oppiminen voi auttaa oppilaita hahmottamaan ja ymmärtämään kehonliikkeitä ja toimintaa selkeämmin ja konkreettisemmin.
Tutkimuksen aineisto koostuu Liikkuva keho - opetuksen pilotointiin osallistuneiden oppilaiden kirjallisista palautteista. Aineistoa tukevat peruskoulun biologian opetusmateriaaleihin tehty katsaus sekä tutkimukseen osallistuneiden Lapin yliopiston harjoittelukoulun lehtorin ja kasvatustieteiden tiedekunnassa toimivan projektipäällikön haastattelu. Aineistoa on analysoitu kvalitatiivisen analyysin menetelmällä, jolloin tuloksena on saatu tapauskohtainen kuvaus siitä, millaisia kehollisen oppimisen mahdollisuuksia sirkustaide voi luoda tuki- ja liikuntaelimistön perusopetukseen.
Tutkimus osoittaa, että peruskoulussa opittava ihmisen biologia, erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön opetus, on hyvin yhdistettävissä keholliseen oppimiseen sekä konkreettisiin esimerkkeihin ja malleihin, joita sirkustaide voi tarjota havainnollistaakseen oppilaille tuki- ja liikuntaelimistön liikkeitä ja toimintaa käytännössä. Tulokset viittaavat siihen, että kehollinen ja luova tuki- ja liikuntaelimistön oppiminen voi auttaa oppilaita hahmottamaan ja ymmärtämään kehonliikkeitä ja toimintaa selkeämmin ja konkreettisemmin.
Kokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [4505]