Näytä suppeat kuvailutiedot

Liikkuva keho : kehollinen oppiminen ja sirkustaide ihmisen biologian perusopetuksessa

Toivanen, Nella (2024)

dc.contributor.authorToivanen, Nella
dc.date.accessioned2024-12-20T07:50:12Z
dc.date.available2024-12-20T07:50:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://lauda.ulapland.fi/handle/10024/66370
dc.description.abstractElämme ajassa, jossa lapset ja nuoret liikkuvat terveytensä kannalta liian vähän. Lasten ja nuorten liikkumiskäyttäytyminen Suomessa 2022 - tutkimusraportin mukaan enää yhdeksän prosenttia yhdeksäsluokkalaisista liikkuu terveytensä kannalta riittävästi. Yksi tapa vastata tähän haasteeseen on kehittää koulupäiviä entistä aktiivisemmiksi ja lisätä liikettä ja toiminnallisuutta oppitunteihin. Tässä tutkimuksessa selvitän, miten peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten biologian tuki- ja liikuntaelimistön opiskelusta voisi tehdä enemmän kehollista ja luovaa. Tutkimusaukko on merkittävä, sillä kehollinen ja luova tuki- ja liikuntaelimistön opetus tarjoaa erinomaisen tavan edistää oppimista sekä kehittää koulupäiviä aktiivisemmiksi. Tutkimuksen aineisto koostuu Liikkuva keho - opetuksen pilotointiin osallistuneiden oppilaiden kirjallisista palautteista. Aineistoa tukevat peruskoulun biologian opetusmateriaaleihin tehty katsaus sekä tutkimukseen osallistuneiden Lapin yliopiston harjoittelukoulun lehtorin ja kasvatustieteiden tiedekunnassa toimivan projektipäällikön haastattelu. Aineistoa on analysoitu kvalitatiivisen analyysin menetelmällä, jolloin tuloksena on saatu tapauskohtainen kuvaus siitä, millaisia kehollisen oppimisen mahdollisuuksia sirkustaide voi luoda tuki- ja liikuntaelimistön perusopetukseen. Tutkimus osoittaa, että peruskoulussa opittava ihmisen biologia, erityisesti tuki- ja liikuntaelimistön opetus, on hyvin yhdistettävissä keholliseen oppimiseen sekä konkreettisiin esimerkkeihin ja malleihin, joita sirkustaide voi tarjota havainnollistaakseen oppilaille tuki- ja liikuntaelimistön liikkeitä ja toimintaa käytännössä. Tulokset viittaavat siihen, että kehollinen ja luova tuki- ja liikuntaelimistön oppiminen voi auttaa oppilaita hahmottamaan ja ymmärtämään kehonliikkeitä ja toimintaa selkeämmin ja konkreettisemmin.fi
dc.description.abstractWe are living in a time where children and young people are not moving enough for their health. According to the 2022 research report on the physical activity of children and young people in Finland, only nine percent of ninth graders get enough exercise for their health. One way to address this challenge is to make school days more active and to increase movement and functionality in lessons. In this study, I examine how the study of the human musculoskeletal system in biology for ninth graders could be made more embodied and creative. The research gap is significant, as embodied and creative teaching of the musculoskeletal system offers an excellent way to enhance learning and make school days more active. The research data consists of written feedback from students who participated in the pilot of the Liikkuva keho (Moving Body) program. The data is supplemented by a review of biology teaching materials in basic education, as well as interview with a lecturer from the University of Lapland's practice school and a project manager from the Faculty of Education at the University of Lapland. The data has been analyzed using qualitative analysis, resulting in a case-specific description of the kinds of embodied learning opportunities that circus art can create in the basic education of the human musculoskeletal system. Research shows that the human biology taught in basic education, particularly the teaching of the musculoskeletal system, can be effectively combined with embodied learning as well as with concrete examples and models that circus arts can offer to demonstrate the movement and function of the musculoskeletal system in practice. The results suggest that embodied and creative learning of the musculoskeletal system can help students perceive and understand bodily movements and functions more clearly and concretely.en
dc.format.extent75 + 5-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Lapin yliopisto|en=University of Lapland|-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.subjectsirkustaide-
dc.subjecttuki- ja liikuntaelimistö-
dc.subjecttoiminnallinen opetus-
dc.subjectliikkuva keho-
dc.subjectperuskoulun biologia-
dc.subjectkehollinen oppiminen-
dc.titleLiikkuva keho : kehollinen oppiminen ja sirkustaide ihmisen biologian perusopetuksessa-
dc.type.ontasotPro gradu-tutkielma
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe20241212102299-
dc.subject.ysoopetus-
dc.subject.ysooppiminen-
dc.subject.ysoperusopetus-
dc.subject.ysoliike-
dc.subject.ysoruumiinkuva-
dc.contributor.facultyfi=Taiteiden tiedekunta|en=Faculty of Art and Design|-
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.subject.degreeprogramTaiteen asiantuntija, maisteriohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot