Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Lauda
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Moniammatillisuus inklusiivisessa kasvatuksessa: Luokanopettajien kokemuksia inklusiivisesta kasvatuksesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä

Mattila, Laura (2022)

 
Avaa tiedosto
Mattila_Laura.pdf (956.4Kt)
Lataukset: 


Mattila, Laura
Lapin yliopisto
2022
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2025043033776
Tiivistelmä
Inklusiivinen kasvatus sekä moniammatillinen yhteistyö ovat kasvatustieteellisiä, globaalisti oppimiseen ja opetukseen liitettäviä ilmiöitä. On todettua, että moniammatillisuus on tärkeä osa inklusiivista kasvatusta ja perusopetuksen luokkien heterogeenisyys lisääntyy kasvavassa määrin. Myös erityistä tukea saavien oppilaiden osuus yleisopetuksen luokissa kasvaa tasa-arvoisen, lähikoulussa toteutettavan opetuksen lisääntyessä. Lisääntynyt erityisluokista luopuminen on kasvattanut inklusiivisen kasvatuksen merkitystä, mutta ilmiöitä ei ole tutkittu luokanopettajien näkökulmasta; kuinka he voivat vastata luokkien moninaisuuteen sekä mikä on inklusiivisen kasvatuksen ja moniammatillisen yhteistyön merkitys heidän käytännön työssään. Tutkielmani lähestymistapa on fenomenografinen ja analysoin aineistoni fenomenografisen analyysin avulla. Aineistoni olen kerännyt sähköisellä kyselylomakkeella, johon vastasi yhteensä neljätoista luokanopettajaa. Heillä kaikilla tuli olla kokemusta inklusiivisesta kasvatuksesta ja moniammatillisesta yhteistyöstä.

Tutkielmani tuloksista selviää, että luokanopettajat kokivat inklusiivisen kasvatuksen ideologian merkityksellisenä yleisopetuksen keinona tukien kaikkien lasten yhdenvertaisuutta, mutta koulumaailman tämänhetkiset resurssit eivät tue heitä sen toteuttamisessa tarpeeksi. Heidän mielestään inklusiivisen kasvatus ja moniammatillinen yhteistyö liittyvät läheisesti toisiinsa ja inklusiivisen kasvatuksen toteuttaminen ilman yhteistyötä koettiin haastavaksi tai jopa mahdottomaksi. Luokanopettajan toteuttama inklusiivinen mo-niammatillinen yhteistyö oli runsasjäsenistä sisältäen monipuolisia yhteistyömuotoja ja tärkeimmiksi yhteistyökumppaneiksi koettiin erityisopettaja ja koulunkäyntiavustaja. Runsaiden yhteistyökumppaneiden ohella luokanopettajat kokivat kuitenkin jäävänsä usein yksin inklusiivisen kasvatuksen toteuttamisessa, ja luokkansa ainoina aikuisina he ovat joutuneet priorisoimaan tuen tarpeen antamistaan oppilaidensa keskuudessa. Luokanopettajien kokemuksista on tulkittavissa avuttomuutta, riittämättömyyttä sekä inklu-siivisen lisäkoulutuksen tarpeellisuutta. Tutkielmani avulla voin mahdollisesti auttaa avartamaan moniammatillisen yhteistyön merkitystä inklusiivisen kasvatuksen toteuttamisessa sekä antaa uusia näkökulmia inklusiivisen kasvatuksen toteuttajille. Voin omalta osaltani kannustaa koko inklusiivisen kouluorganisaation moniammatillisen yhteistyön toteuttamista. Voin omalta osaltani auttaa inklusiivisen kasvatuksen haasteiden parissa painivia luokanopettajia tai toisaalta myös rohkaista alalle valmistuvia tulevia inklusiivisen kasvatuksen ammattilaisia.
 
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [4646]
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatAsiasanatUusimmatYksikköOppiaineJulkaisijaSarjaSivukartta

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUC kirjasto | Lapin yliopisto
lauda@ulapland.fi | Saavutettavuusseloste