Sijaisopettajan tukeminen työyhteisössä
Köngäs, Jaana; Poikela, Jenna (2014)
Köngäs, Jaana
Poikela, Jenna
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411041484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201411041484
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia sijaisopettajana toimivilla luokanopettajaopiskelijoilla on työyhteisöltä sijaisena saamastaan tuesta. Teoreettisessa viitekehyksessä määrittelimme työyhteisön tuen tärkeimpien muotojen olevan perehdytys ja sosiaalinen tuki. Keräsimme aineiston kysymyslomakkeilla, jotka sisälsivät avoimia kysymyksiä. Tutkimusjoukkomme koostui kymmenestä sijaisuuksia tekevästä luokanopettajaopiskelijasta.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Sen taustalla vaikuttavat konstruktivistinen ontologia ja subjektivistinen epistemologia. Tutkimuksessa on piirteitä myös fenomenologiasta sekä hermeneuttisesta tulkinnasta. Aineiston analyysiin käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Sijaiset kokivat työyhteisöltä saatavan tuen tärkeäksi työssään. Tukea oli saatu vaihtelevasti. Sen koettiin monilta osin olleen hyvää tai riittävää, mutta toisaalta siinä kuvailtiin olleen myös paljon puutteita. Oma-aloitteisuuden koettiin vaikuttavan tuen saamiseen. Sijaiset vaikuttivat ajattelevan, että kokemuksen vähäisyyden ja avun tarpeen vuoksi he eivät ole työyhteisössä yhdenvertaisia jäseniä muiden työntekijöiden kanssa. Sijaisen tukemisen koettiin hyödyttävän sijaisen lisäksi myös oppilaita ja työyhteisöä.
Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Sen taustalla vaikuttavat konstruktivistinen ontologia ja subjektivistinen epistemologia. Tutkimuksessa on piirteitä myös fenomenologiasta sekä hermeneuttisesta tulkinnasta. Aineiston analyysiin käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Sijaiset kokivat työyhteisöltä saatavan tuen tärkeäksi työssään. Tukea oli saatu vaihtelevasti. Sen koettiin monilta osin olleen hyvää tai riittävää, mutta toisaalta siinä kuvailtiin olleen myös paljon puutteita. Oma-aloitteisuuden koettiin vaikuttavan tuen saamiseen. Sijaiset vaikuttivat ajattelevan, että kokemuksen vähäisyyden ja avun tarpeen vuoksi he eivät ole työyhteisössä yhdenvertaisia jäseniä muiden työntekijöiden kanssa. Sijaisen tukemisen koettiin hyödyttävän sijaisen lisäksi myös oppilaita ja työyhteisöä.