Pieni koulu oppimis- ja kasvuympäristönä oppimisen ja koulunkäynnin tuen näkökulmasta
Ylimartimo, Linnea (2014)
Ylimartimo, Linnea
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406251340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406251340
Tiivistelmä
Pieniä kouluja lakkautetaan Suomessa yhä kiihtyvällä vauhdilla. Syynä lakkautuksille ovat usein taloudelliset säästöt, mutta myös opetuksen heikkoon laatuun on vedottu. Pienten koulujen lakkauttamiseen on syytä suhtautua kriittisesti, sillä tutkimuksissa pienten koulujen on osoitettu olevan lasta tukevia oppimis- ja kasvuympäristöjä.
Pro gradu -tutkielmani aiheena on oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuminen pienessä koulussa. Tutkin, kuinka oppimisen ja koulunkäynnin tuki toteutuu yhden pienen koulun luokassa ja millainen merkitys koulun toimintakulttuurilla on oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuvuudelle. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Aineistoni koostuu viiden koulupäivän aikana tekemistäni havainnoista, 14 huoltajan täyttämistä kyselylomakkeista sekä luokanopettajan ja erityisopettajan haastatteluista. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä.
Tuloksista nousi esille fyysiseen, pedagogiseen sekä psyykkiseen ja sosiaaliseen oppimis- ja kasvuympäristöön liittyviä tekijöitä. Koulun sijainti nähtiin viihtyvyyttä lisäävänä, eikä pienten tilojen koettu vaikuttavan negatiivisesti oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tukiopetus oli keskeinen tukimuoto, samoin kuin osa-aikainen erityisopetus. Koulunkäyntiavustajan rooli koettiin erityisen tärkeänä. Koululla toteutettava yhdysluokkaopetus on niin kiinteä osa koulun toimintakulttuuria, että sen merkitystä oppimisen ja koulunkäynnin tuelle ei näytetty tiedostavan.
Tutkimuskoulun toimintakulttuurin voi tiivistää kolmeen sanaan; yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja hyvinvointi. Yhteisöllisyyttä lisäävä oppilaiden osallisuus tuki yhteenkuuluvuuden tunnetta. Vuorovaikutus oli yhteistyön perusta. Yhteistyö kodin ja koulun sekä henkilökunnan välillä toimi hyvin. Se oli yksi edellytys oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiselle. Oppilaiden tukemi-nen lähti liikkeelle hyvinvoivasta henkilökunnasta. Keskeinen hyvinvointia lisäävä tekijä oli kouluviihtyminen. Tutkimuskoulun toimintakulttuuri tuki pääsääntöisesti hyvin oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista.
Pro gradu -tutkielmani aiheena on oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuminen pienessä koulussa. Tutkin, kuinka oppimisen ja koulunkäynnin tuki toteutuu yhden pienen koulun luokassa ja millainen merkitys koulun toimintakulttuurilla on oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutuvuudelle. Tutkimukseni on laadullinen tapaustutkimus. Aineistoni koostuu viiden koulupäivän aikana tekemistäni havainnoista, 14 huoltajan täyttämistä kyselylomakkeista sekä luokanopettajan ja erityisopettajan haastatteluista. Aineiston analysoinnissa käytin sisällönanalyysiä.
Tuloksista nousi esille fyysiseen, pedagogiseen sekä psyykkiseen ja sosiaaliseen oppimis- ja kasvuympäristöön liittyviä tekijöitä. Koulun sijainti nähtiin viihtyvyyttä lisäävänä, eikä pienten tilojen koettu vaikuttavan negatiivisesti oppimiseen ja koulunkäyntiin. Tukiopetus oli keskeinen tukimuoto, samoin kuin osa-aikainen erityisopetus. Koulunkäyntiavustajan rooli koettiin erityisen tärkeänä. Koululla toteutettava yhdysluokkaopetus on niin kiinteä osa koulun toimintakulttuuria, että sen merkitystä oppimisen ja koulunkäynnin tuelle ei näytetty tiedostavan.
Tutkimuskoulun toimintakulttuurin voi tiivistää kolmeen sanaan; yhteisöllisyys, vuorovaikutus ja hyvinvointi. Yhteisöllisyyttä lisäävä oppilaiden osallisuus tuki yhteenkuuluvuuden tunnetta. Vuorovaikutus oli yhteistyön perusta. Yhteistyö kodin ja koulun sekä henkilökunnan välillä toimi hyvin. Se oli yksi edellytys oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteutumiselle. Oppilaiden tukemi-nen lähti liikkeelle hyvinvoivasta henkilökunnasta. Keskeinen hyvinvointia lisäävä tekijä oli kouluviihtyminen. Tutkimuskoulun toimintakulttuuri tuki pääsääntöisesti hyvin oppimisen ja koulunkäynnin tuen toteuttamista.