Vasenkätinen oppilas alakoulun tekstiilityössä
Ilmola, Elisa (2014)
Ilmola, Elisa
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406041223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406041223
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää vasenkätisten oppilaiden kokemuksia itsestään tekstiilityön oppijoina haastattelemalla ja havainnoimalla. Tutkimus perustuu kokemuksien selvittämiseen, jolloin kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä on luonteva ja perusteltu valinta. Analysoinnin tein aineistolähtöisesti.
Tutkimukseni tuloksena nousi yleinen merkitysverkosto, jonka perusteella vasenkätisen oppilaan itsen kokemus tekstiilityön oppijana koostui seuraavista osa-alueista: 1) oppilaan kohtaamat haasteet 2) muiden tuki 3) oppilaan oppiminen ja kehittyminen sekä 4) ympäristön suhtautuminen. 2000-luvun vasenkätinen lapsi saa olla sellainen kuin on. Oppilaat olivat onnellisia ja kohtuullisen tyytyväisiä itseensä, vaikka kokivatkin vaikeuksia kätisyytensä vuoksi virkkauksen, neulomisen ja ompelun kaltaisissa aihepiireissä.
Tutkimukseni tuloksena nousi yleinen merkitysverkosto, jonka perusteella vasenkätisen oppilaan itsen kokemus tekstiilityön oppijana koostui seuraavista osa-alueista: 1) oppilaan kohtaamat haasteet 2) muiden tuki 3) oppilaan oppiminen ja kehittyminen sekä 4) ympäristön suhtautuminen. 2000-luvun vasenkätinen lapsi saa olla sellainen kuin on. Oppilaat olivat onnellisia ja kohtuullisen tyytyväisiä itseensä, vaikka kokivatkin vaikeuksia kätisyytensä vuoksi virkkauksen, neulomisen ja ompelun kaltaisissa aihepiireissä.