Simulaatiot opetusmenetelmänä hoitoalalla asiantuntijoiden näkökulmasta
Timonen, Merja (2014)
Timonen, Merja
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406161270
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia käsityksiä ja kokemuksia simulaatio-opetuksen asiantuntijoilla on simulaation käytöstä opetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on tuottaa kokemuksellista asiantuntijatietoa simulaation käytöstä hoitotyön opetuksesta Suomessa.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöteemahaastatteluin hoitotyön asiantuntijoilta (n=8) seitsemästä eri organisaatiosta eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että simulaatio koettiin monipuolisena ja oppimisprosessia edistävänä opetusmenetelmänä. Tuloksien mukaan simulaation käyttö opetuksessa vaatii osallistujiltaan vahvaa teoriapohjaa sekä taitoa ja uskallusta heittäytyä sekä tehdä virheitä. Tämän tutkimuksen asiantuntijat perustelivat simulaation käyttöä eettisyydellä ja potilasturvallisuudella. Erityisen hyödyllisenä se nähtiin etiikan osa-alueilla ja päätöksentekotilanteissa. Simulaatioharjoittelu edistää tämän tutkimuksen asiantuntijoiden mukaan oikean sisäisen mallin omaksumista ja ammatillista kehittymistä kokonaisvaltaisemmin kuin perinteinen opetus. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää simulaatio-opetuksen suunnittelussa ja kehittämistyössä. Simulaatiopedagogiikan edelleen kehittämisessä tarvitaan lisää kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta, tutkimuksellista ja kehitysyhteistyötä eri simulaatiokouluttajien ja simulaatiokeskusten välillä.
Tutkimusta tulevaisuudessa tarvitaan simulaatio-opetuksen vaikuttavuudesta yleisesti. Lisäksi simulaatioharjoituksissa opitun siirtovaikutuksen vaikutuksista aitoihin hoitotilanteisiin ja potilasturvallisuuteen sekä siitä, miten oppimista voidaan tukea ja tehostaa edelleen. Vertailevaa tutkimusta tarvitaan simulaatio-opetuksen ja perinteisen luento-opetuksen välillä lisää. On myös tutkittava moniammatillisen yhteistyön hyödynnettävyyttä kokonaisvaltaisemmin hoitotyön koulutuskokonaisuudessa kaikkien opetusaineiden osalta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoiduin yksilöteemahaastatteluin hoitotyön asiantuntijoilta (n=8) seitsemästä eri organisaatiosta eri puolilta Suomea. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustulokset osoittivat, että simulaatio koettiin monipuolisena ja oppimisprosessia edistävänä opetusmenetelmänä. Tuloksien mukaan simulaation käyttö opetuksessa vaatii osallistujiltaan vahvaa teoriapohjaa sekä taitoa ja uskallusta heittäytyä sekä tehdä virheitä. Tämän tutkimuksen asiantuntijat perustelivat simulaation käyttöä eettisyydellä ja potilasturvallisuudella. Erityisen hyödyllisenä se nähtiin etiikan osa-alueilla ja päätöksentekotilanteissa. Simulaatioharjoittelu edistää tämän tutkimuksen asiantuntijoiden mukaan oikean sisäisen mallin omaksumista ja ammatillista kehittymistä kokonaisvaltaisemmin kuin perinteinen opetus. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää simulaatio-opetuksen suunnittelussa ja kehittämistyössä. Simulaatiopedagogiikan edelleen kehittämisessä tarvitaan lisää kotimaista ja kansainvälistä kirjallisuutta, tutkimuksellista ja kehitysyhteistyötä eri simulaatiokouluttajien ja simulaatiokeskusten välillä.
Tutkimusta tulevaisuudessa tarvitaan simulaatio-opetuksen vaikuttavuudesta yleisesti. Lisäksi simulaatioharjoituksissa opitun siirtovaikutuksen vaikutuksista aitoihin hoitotilanteisiin ja potilasturvallisuuteen sekä siitä, miten oppimista voidaan tukea ja tehostaa edelleen. Vertailevaa tutkimusta tarvitaan simulaatio-opetuksen ja perinteisen luento-opetuksen välillä lisää. On myös tutkittava moniammatillisen yhteistyön hyödynnettävyyttä kokonaisvaltaisemmin hoitotyön koulutuskokonaisuudessa kaikkien opetusaineiden osalta.