”Haetaan semmoista yhteistä juonta siihen kodin ja koulun välille” : vanhempien käsityksiä kasvatuskumppanuudesta
Peuna, Antti; Taskila, Markus (2014)
Peuna, Antti
Taskila, Markus
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406061244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406061244
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tarkoitus on selvittää, millaisia käsityksiä peruskoulun alakoulun vanhemmilla on kasvatuskumppanuudesta. Lisäksi tutkimme kumppanuutta helpottavia ja vaikeuttavia asioita, sekä sitä, miten kumppanuusajattelu näyttäytyy kodin ja koulun välisessä viestinnässä.
Tutkimuksemme on luonteeltaan fenomenografinen haastattelututkimus. Fenomenografinen tutkimusote näkyy omassa tutkimuksessamme viiden haastattelemamme vanhemman erilaisten käsitysten esiin nostamisena. Haastatteluvastausten analysointiin on käytetty teoriasidonnaista lähestymistapaa ja tutkimuksen tulokset on saatu pelkistämällä, teemoittelemalla ja ryhmittelemällä haastatteluvastauksia. Haastatteluvastausten analysointiin on hyödynnetty teoreettista viitekehystä, joka on koottu aiempia kodin ja koulun yhteistyöhön, kasvatuskumppanuuteen ja sähköiseen viestintään liittyvien tutkimusten pohjalta. Teoreettisessa viitekehyksessä on hyö-dynnetty suomalasisia ja ulkomaisia tutkimuksia, kirjoja ja artikkeleita.
Haastateltavien käsitysten mukaan kasvatuskumppanuus on vastuun jakamista kodin ja koulun välillä. Kumppanuuden katsottiin tukevan lapsen kehitystä ja lisäävän lapselle yhteisöllisyyden tunnetta. Kumppanuuden edellytyksinä pidettiin avoimuutta ja luottamusta. Kiireen ja ongelmien ympärille keskittyvän viestinnän todettiin toimivan kumppanuuden esteinä. Viestinnässä kumppanuus näyttäytyi helppona tavoitettavuutena ja tiiviinä yhteydenpitona.
Tutkimuksemme on luonteeltaan fenomenografinen haastattelututkimus. Fenomenografinen tutkimusote näkyy omassa tutkimuksessamme viiden haastattelemamme vanhemman erilaisten käsitysten esiin nostamisena. Haastatteluvastausten analysointiin on käytetty teoriasidonnaista lähestymistapaa ja tutkimuksen tulokset on saatu pelkistämällä, teemoittelemalla ja ryhmittelemällä haastatteluvastauksia. Haastatteluvastausten analysointiin on hyödynnetty teoreettista viitekehystä, joka on koottu aiempia kodin ja koulun yhteistyöhön, kasvatuskumppanuuteen ja sähköiseen viestintään liittyvien tutkimusten pohjalta. Teoreettisessa viitekehyksessä on hyö-dynnetty suomalasisia ja ulkomaisia tutkimuksia, kirjoja ja artikkeleita.
Haastateltavien käsitysten mukaan kasvatuskumppanuus on vastuun jakamista kodin ja koulun välillä. Kumppanuuden katsottiin tukevan lapsen kehitystä ja lisäävän lapselle yhteisöllisyyden tunnetta. Kumppanuuden edellytyksinä pidettiin avoimuutta ja luottamusta. Kiireen ja ongelmien ympärille keskittyvän viestinnän todettiin toimivan kumppanuuden esteinä. Viestinnässä kumppanuus näyttäytyi helppona tavoitettavuutena ja tiiviinä yhteydenpitona.