”Kaverihan kasvoi silmissä” : vanhemmat lastensa liikuntaharrastuksen innostajina
Kenraali, Friida (2014)
Kenraali, Friida
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412051531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412051531
Tiivistelmä
Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää sitä, miten liikuntaa aktiivisesti harrastavien lasten vanhemmat toimivat innostaakseen lastaan liikuntaharrastuksessa. Millaisia menetelmiä vanhemmilla on kannustaa lasta aktiiviliikuntaan, mitkä asiat innostavat lasta liikuntaharrastuksessa sekä mitä liikuntaharrastuksen kannustaminen vanhemmilta vaatii?
Tutkimukseni teoriaosassa selvitän liikuntaa kouluikäisen harrastuksena, liikuntamotivaatiota sekä liikunnan merkitystä kouluikäiselle. Tarkastelen myös vanhempien merkitystä lapsen liikuntatottumusten kannalta: vanhemmat pystyvät vaikuttamaan lapsen liikuntatottumuksiin ja –harrastuksiin monin tavoin aikaisempien tutkimusten valossa.
Tutkimus edustaa laadullisen tutkimusta, jossa aineisto on hankittu haastatteluin ja sähköpostikyselyin. Tutkimushenkilöinä on kuusi aktiivisesti judoa harrastavan lapsen vanhempaa. Analysoin tutkimusaineistoni laadullisella sisällönanalyysilla, ensin teemoittelemalla ja sen jälkeen rakensin teemoista koosteen vanhempien menetelmistä innostaa lasta aktiiviseen liikuntaan.
Vanhemmat innostavat lapsia liikuntaharrastukseen käyttämällä sisäisiä ja ulkoisia menetelmiä. Sisäisten menetelmien tavoitteena on lapsen sisäisen motivaation synnyttäminen ja sitä kautta hänen kasvattamisensa kohti liikunnallista elämäntapaa. Sisäisiä menetelmiä ovat esimerkillisyys, asiantuntijuus, henkinen tukeminen ja ympäristön rakentaminen. Ulkoiset menetelmät ovat enimmäkseen kasvattamista liikunnan avulla tavoitellen myönteisiä liikuntakokemuksia lapselle. Näitä ovat talouden hoitaminen, kuljettaminen, aktiivisuus ja läsnäolo.
Saadut tulokset osoittavat, että yhteistyö kodin ja muiden lasten kasvattajien kesken on tärkeää lasten liikunta-aktiivisuuden tukemiseksi. Vanhempien merkitys on keskeinen.
Tutkimukseni teoriaosassa selvitän liikuntaa kouluikäisen harrastuksena, liikuntamotivaatiota sekä liikunnan merkitystä kouluikäiselle. Tarkastelen myös vanhempien merkitystä lapsen liikuntatottumusten kannalta: vanhemmat pystyvät vaikuttamaan lapsen liikuntatottumuksiin ja –harrastuksiin monin tavoin aikaisempien tutkimusten valossa.
Tutkimus edustaa laadullisen tutkimusta, jossa aineisto on hankittu haastatteluin ja sähköpostikyselyin. Tutkimushenkilöinä on kuusi aktiivisesti judoa harrastavan lapsen vanhempaa. Analysoin tutkimusaineistoni laadullisella sisällönanalyysilla, ensin teemoittelemalla ja sen jälkeen rakensin teemoista koosteen vanhempien menetelmistä innostaa lasta aktiiviseen liikuntaan.
Vanhemmat innostavat lapsia liikuntaharrastukseen käyttämällä sisäisiä ja ulkoisia menetelmiä. Sisäisten menetelmien tavoitteena on lapsen sisäisen motivaation synnyttäminen ja sitä kautta hänen kasvattamisensa kohti liikunnallista elämäntapaa. Sisäisiä menetelmiä ovat esimerkillisyys, asiantuntijuus, henkinen tukeminen ja ympäristön rakentaminen. Ulkoiset menetelmät ovat enimmäkseen kasvattamista liikunnan avulla tavoitellen myönteisiä liikuntakokemuksia lapselle. Näitä ovat talouden hoitaminen, kuljettaminen, aktiivisuus ja läsnäolo.
Saadut tulokset osoittavat, että yhteistyö kodin ja muiden lasten kasvattajien kesken on tärkeää lasten liikunta-aktiivisuuden tukemiseksi. Vanhempien merkitys on keskeinen.