Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta
Kyllönen, Sofianna (2014)
Kyllönen, Sofianna
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412221568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201412221568
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia käsityksiä luokanopettajaopiskelijoilla on maahanmuuttajaoppilaiden opetuksesta perusopetuksessa. Aineiston hankinta suoritettiin sähköpostin välityksellä lähetettyjen teemakirjoituksien avulla, johon vastasi 13 Lapin yliopiston luokanopettajaopiskelijaa.
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen tarkoituksena on antaa Suomeen muuttaneille yhtäläiset oikeudet toimia tasavertaisina jäseninä suomalaisessa yhteiskunnassa. Perusopetuksessa Suomeen kotoutumista, suomen kielen oppimista sekä ihmisenä kasvamisen taitoja voidaan kehittää ja tukea perusopetukseen valmistavan opetuksen, yleisopetuksen, suomi toisena kielenä – opetuksen, sekä perusopetukseen liittyvän kolmiportaisen tuenmallin avulla. Näiden lisäksi maahanmuuttajaoppilaiden kasvua ja oppimista tuetaan tarjoamalla heille mahdollisuuksien mukaan heidän oman äidinkielensä ja uskontonsa mukaista opetusta.
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen menetelmistä ja haasteista poikkesivat jonkin verran toisistaan. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa tulisi käyttää erilaisia opetus- ja havainnollistamismenetelmiä, ja opetus tulisi suunnitella oppilaslähtöisesti. Suomen kielen opetukseen tulisi panostaa, jotta oppilas voisi opiskella yleisopetuksessa. Opettajalta ja oppilailta edellytetään suvaitsevaisuutta, pitkäjänteisyyttä, avoimuutta ja kunnioitusta. Vastavuoroisella kulttuurien kohtaamisella oppilaiden maailmankuva laajenee. Opetuksen suurimpina nähtiin kielimuuri, yhteistyö vanhempien kanssa, koulujen vähäiset resurssit sekä koulutuksen puute.
Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen tarkoituksena on antaa Suomeen muuttaneille yhtäläiset oikeudet toimia tasavertaisina jäseninä suomalaisessa yhteiskunnassa. Perusopetuksessa Suomeen kotoutumista, suomen kielen oppimista sekä ihmisenä kasvamisen taitoja voidaan kehittää ja tukea perusopetukseen valmistavan opetuksen, yleisopetuksen, suomi toisena kielenä – opetuksen, sekä perusopetukseen liittyvän kolmiportaisen tuenmallin avulla. Näiden lisäksi maahanmuuttajaoppilaiden kasvua ja oppimista tuetaan tarjoamalla heille mahdollisuuksien mukaan heidän oman äidinkielensä ja uskontonsa mukaista opetusta.
Luokanopettajaopiskelijoiden käsitykset maahanmuuttajaoppilaiden opetuksen menetelmistä ja haasteista poikkesivat jonkin verran toisistaan. Maahanmuuttajaoppilaiden opetuksessa tulisi käyttää erilaisia opetus- ja havainnollistamismenetelmiä, ja opetus tulisi suunnitella oppilaslähtöisesti. Suomen kielen opetukseen tulisi panostaa, jotta oppilas voisi opiskella yleisopetuksessa. Opettajalta ja oppilailta edellytetään suvaitsevaisuutta, pitkäjänteisyyttä, avoimuutta ja kunnioitusta. Vastavuoroisella kulttuurien kohtaamisella oppilaiden maailmankuva laajenee. Opetuksen suurimpina nähtiin kielimuuri, yhteistyö vanhempien kanssa, koulujen vähäiset resurssit sekä koulutuksen puute.