Yliopisto-opintojen ohjaus ja opettajatuutorointi
Salomäki, Kaisa (2014)
Salomäki, Kaisa
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501151010
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501151010
Tiivistelmä
Tässä pro gradu- tutkielmassa tutkin yliopisto-opintojen ohjauksen toteutusta siitä laadittujen kirjallisten oppimateriaalien valossa. Tutkimukseni tavoitteena on lähestyä yliopistoissa tapahtuvaa opintojen ohjausta julkaistujen oppimateriaalien kautta. Koen tärkeäksi yhteneväisyyksien ja eroavaisuuksien etsimisen aineistosta, jotta pystyisin tarjoamaan näkökulmia siihen, miten koko opintopolun kattava ohjaus voisi parantaa opintojen sujuvuutta tiedekuntien ja erityisesti opintoneuvonnan näkökulmasta.
Aineistokseni olen valinnut viisi eri yliopisto-opintojen ohjausta käsittelevää opasta ja yhden ohjausta käsittelevän selvityksen. Aineistoni sopii lähestymistapaani, sillä ne valottavat käsitystä siitä, millaista opintojen ohjausta tällä hetkellä eri yliopistoissa annetaan. Aineistoni avulla tavoitteeni onkin tutkia, miten yliopistot antavat opintojen ohjausta ja millaisia teemoja ohjauksessa käsitellään. Tavoitteena on myös tutkia opettajatuutoreiden roolia ohjauksessa sekä sitä, mihin ohjauksella tähdätään opintojen eri vaiheissa.
Opintojen ohjauksen tulee kattaa opintojen kaikki vaiheet ja sen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja heidän opintojensa edistymistä. Opintojen ohjauksen lähtökohtana on samalla kannustaa opiskelijaa ottamaan vastuuta opinnoistaan, mutta toisaalta yliopistolla on vastuu siitä, että opiskelijalla on mahdollisuus rakentaa hänelle mielekäs ja järkevä tutkinto kohtuullisessa ajassa. Tavoitteena kaiken kaikkiaan on, että opintojen suunnitteluun ja ohjaukseen, sekä niiden sisältöihin ja teemoihin syntyy välineitä ja käytäntöjä, joiden toteuttamiseen sekä opiskelija että yliopisto sitoutuvat.
Aineistokseni olen valinnut viisi eri yliopisto-opintojen ohjausta käsittelevää opasta ja yhden ohjausta käsittelevän selvityksen. Aineistoni sopii lähestymistapaani, sillä ne valottavat käsitystä siitä, millaista opintojen ohjausta tällä hetkellä eri yliopistoissa annetaan. Aineistoni avulla tavoitteeni onkin tutkia, miten yliopistot antavat opintojen ohjausta ja millaisia teemoja ohjauksessa käsitellään. Tavoitteena on myös tutkia opettajatuutoreiden roolia ohjauksessa sekä sitä, mihin ohjauksella tähdätään opintojen eri vaiheissa.
Opintojen ohjauksen tulee kattaa opintojen kaikki vaiheet ja sen tarkoituksena on tukea opiskelijoiden itseohjautuvuutta ja heidän opintojensa edistymistä. Opintojen ohjauksen lähtökohtana on samalla kannustaa opiskelijaa ottamaan vastuuta opinnoistaan, mutta toisaalta yliopistolla on vastuu siitä, että opiskelijalla on mahdollisuus rakentaa hänelle mielekäs ja järkevä tutkinto kohtuullisessa ajassa. Tavoitteena kaiken kaikkiaan on, että opintojen suunnitteluun ja ohjaukseen, sekä niiden sisältöihin ja teemoihin syntyy välineitä ja käytäntöjä, joiden toteuttamiseen sekä opiskelija että yliopisto sitoutuvat.