Varjoista valoon: valaistus osana arkkitehtuurikoulutusta
Oinonen, Lasse (2014)
Oinonen, Lasse
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406171280
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201406171280
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee valaistuksen hyödyntämistä yleissivistävässä arkkitehtuurikasvatuksessa, eli peruskoulussa ja lukiossa tapahtuvassa kuvataiteen opetuksessa. Yleissivistävän arkkitehtuurikasvatuksen sisältöjä on tutkittu, mutta valaistuksen hyödyntämisestä osana arkkitehtuurikasvatusta ei ole kirjoitettu. Tutkielman tarkoituksena on tuoda valaistuksen roolia enemmän arkkitehtuuriopetuksen sisältöihin.
Tutkielmani teoriaosa käsittelee arkkitehtuurikasvatusta kokemuksen ja tekemisen kannalta. Teoriaosassa on mukana myös arkkitehtuurivalaistuksen teoriaa.
Tutkielma on toimintatutkimus ja tutkimukseen liittyy valaistuksen hyödyntäminen työpajatoiminnassa. Työpajat olivat osana Rovaniemella tapahtunutta Ajatonta- Aallon arkkitehtuuri Rovaniemellä -näyttelyä. Työpajat liittyivät valon kanssa työskentelyyn ja valaistuksen kokemiseen arkkitehtuurissa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty ryhmähaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Havainnointia käytettiin työpajoissa tapahtuneen toiminnan havainnointiin. Ryhmähaastattelua käytettiin työpajoihin osallistuneiden oppilaiden haastatteluun. Haastattelussa keskusteltiin valon kanssa työskentelystä, valaistuksen kokemisesta arkkitehtuurissa ja valaistuksen havainnoimisesta
rakennetussa ympäristössä. Haastatteluaineisto käsiteltiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tuloksissa korostuu valon kokemuksellisuus. Valo soveltuu rakentamisen välineeksi, tilan ja rakennetun ympäristön havainnointiin. Rakentelussa valkoisella valolla saadaan esille kappaleen muodot ja materiaalin ominaisuudet. Värillisellä valolla saadaan aikaiseksi esteettisyyttä ja tunnelmaa. Valon suunta on tärkeä osa tarkastelua: se tuo esille muodot, tilat ja materiaalin. Luonnonvaloa arvostetaan tilojen viihtyisyyden luojana ja ikkunoilla on rakennuksissa erityinen rooli. Keinovalon värilämmöllä on vaikutusta myös tilan kokemiseen. Värilämmön tulee olla neutraali tapahtuvan työskentelyn kannalta. Ympäristön valaistuksessa julkisivuvalaistukset ja värilliset valoteokset ovat ympäristön kaunistajia, mutta käytännöllisyys menee esteettisyyden edelle. Valaistuksen tullee tukea ympäristössä tapahtuvaa toimintaa.
Tutkielmani teoriaosa käsittelee arkkitehtuurikasvatusta kokemuksen ja tekemisen kannalta. Teoriaosassa on mukana myös arkkitehtuurivalaistuksen teoriaa.
Tutkielma on toimintatutkimus ja tutkimukseen liittyy valaistuksen hyödyntäminen työpajatoiminnassa. Työpajat olivat osana Rovaniemella tapahtunutta Ajatonta- Aallon arkkitehtuuri Rovaniemellä -näyttelyä. Työpajat liittyivät valon kanssa työskentelyyn ja valaistuksen kokemiseen arkkitehtuurissa. Tutkimusmenetelmänä on käytetty ryhmähaastattelua ja osallistuvaa havainnointia. Havainnointia käytettiin työpajoissa tapahtuneen toiminnan havainnointiin. Ryhmähaastattelua käytettiin työpajoihin osallistuneiden oppilaiden haastatteluun. Haastattelussa keskusteltiin valon kanssa työskentelystä, valaistuksen kokemisesta arkkitehtuurissa ja valaistuksen havainnoimisesta
rakennetussa ympäristössä. Haastatteluaineisto käsiteltiin teemoittelun ja tyypittelyn avulla.
Tuloksissa korostuu valon kokemuksellisuus. Valo soveltuu rakentamisen välineeksi, tilan ja rakennetun ympäristön havainnointiin. Rakentelussa valkoisella valolla saadaan esille kappaleen muodot ja materiaalin ominaisuudet. Värillisellä valolla saadaan aikaiseksi esteettisyyttä ja tunnelmaa. Valon suunta on tärkeä osa tarkastelua: se tuo esille muodot, tilat ja materiaalin. Luonnonvaloa arvostetaan tilojen viihtyisyyden luojana ja ikkunoilla on rakennuksissa erityinen rooli. Keinovalon värilämmöllä on vaikutusta myös tilan kokemiseen. Värilämmön tulee olla neutraali tapahtuvan työskentelyn kannalta. Ympäristön valaistuksessa julkisivuvalaistukset ja värilliset valoteokset ovat ympäristön kaunistajia, mutta käytännöllisyys menee esteettisyyden edelle. Valaistuksen tullee tukea ympäristössä tapahtuvaa toimintaa.