Audiovisuaalisen kerronnan keinot suosituimmissa Youtube-videoissa
Karhu, Jari-pekka (2014)
Karhu, Jari-pekka
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409291422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201409291422
Tiivistelmä
Tutkielmassa selvitetään, millaisia YouTuben suosituimmat videot ovat audiovisuaaliselta
kerronnaltaan. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä vuoden 2013 suosituimmasta
YouTube-videosta. Listaus on koostettu videoiden näyttökertojen, tykkäämisten,
hakujen, pilaversioiden, remixien ja kommenttien perusteella. Analyysimenetelmänä
toimii laadullinen sisällönanalyysi. Analyysia ohjaava teoria paikantuu
neoformalistiseen elokuvatutkimukseen, jota soveltamalla tarkastellaan sjuzhetia
ja tyyliä sekä näiden vuorovaikutuksesta konstruoituvaa fabulaa. Videoiden
muotoa taas tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten fabula ja sjuzhetin sekä tyylin
osatekijät suhteutuvat toisiinsa muodostaen ainutlaatuisen kokonaisuuden ja katsomiskokemuksen.
Tuloksia pohditaan valtavirtaelokuvan, taide-elokuvan, lyhytelokuvan
ja musiikkivideon audiovisuaalisen kerronnan keinoihin peilaten.
Suosituimmat YouTube-videot ovat luonteeltaan kevyitä, jopa attraktioelokuvamaisia,
ja komiikka yhdistää niiden kerrontaa. Videoissa on nähtävillä klassisen kerronnan
konventioita, mutta tietyt piirteet tekevät niistä omaleimaisia. Yksi niistä on
lyhyestä muodosta johtuva tiivistämisen tarve, jolloin videot rakentuvat varhaisen
tai viivytetyn eksposition ja kliimaksin eli käännekohdan varaan. Käännekohtien
painottaminen taas johtaa siihen, että videoiden kerronta on huomattavan fragmentoitunutta.
Web 2.0:aan liittyvä teknologinen kehitys on vahvasti läsnä suosituimpien
YouTube-videoiden audiovisuaalisessa kerronnassa. Julkaisualustan luonteen
erityispiirteet näkyvät esimerkiksi siinä, että sulkeumat jäävät auki. Videot pyrkivät
houkuttelemaan uusiin katsomiskertoihin ja keskusteluihin muiden katsojien kanssa.
Teknologian kehittyminen synnyttää myös uusia katsojapositioita, kun samastumisen
kohteena voivat olla vertaiskatselijat. Samoin YouTubessa kukoistava remix-
kulttuuri on muovannut audiovisuaalisuuden suhteita uudelleen. Visuaalisuus
ei välttämättä enää ole hallitsevin audiovisuaalinen elementti, sen rinnalle on noussut
YouTube-kerronnan näkökulmasta katsottuna vahvasti myös ääni.
Suosituimmissa YouTube-videoissa elää rinnakkain monia eri genrejen kerronnan
keinoja. Videot omaavat kuitenkin ainutlaatuisen audiovisuaalisen kerronnan maailman.
Tutkielma paljastaa uusia audiovisuaalisia suhteita ja rakenteita, joita You-
Tube tuo audiovisuaalisen kerronnan saralle. Keskiössä ovat muutokset katsojapositioissa
sekä audion ja visuaalisuuden marssijärjestyksessä.
kerronnaltaan. Tutkimusaineisto koostuu kymmenestä vuoden 2013 suosituimmasta
YouTube-videosta. Listaus on koostettu videoiden näyttökertojen, tykkäämisten,
hakujen, pilaversioiden, remixien ja kommenttien perusteella. Analyysimenetelmänä
toimii laadullinen sisällönanalyysi. Analyysia ohjaava teoria paikantuu
neoformalistiseen elokuvatutkimukseen, jota soveltamalla tarkastellaan sjuzhetia
ja tyyliä sekä näiden vuorovaikutuksesta konstruoituvaa fabulaa. Videoiden
muotoa taas tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten fabula ja sjuzhetin sekä tyylin
osatekijät suhteutuvat toisiinsa muodostaen ainutlaatuisen kokonaisuuden ja katsomiskokemuksen.
Tuloksia pohditaan valtavirtaelokuvan, taide-elokuvan, lyhytelokuvan
ja musiikkivideon audiovisuaalisen kerronnan keinoihin peilaten.
Suosituimmat YouTube-videot ovat luonteeltaan kevyitä, jopa attraktioelokuvamaisia,
ja komiikka yhdistää niiden kerrontaa. Videoissa on nähtävillä klassisen kerronnan
konventioita, mutta tietyt piirteet tekevät niistä omaleimaisia. Yksi niistä on
lyhyestä muodosta johtuva tiivistämisen tarve, jolloin videot rakentuvat varhaisen
tai viivytetyn eksposition ja kliimaksin eli käännekohdan varaan. Käännekohtien
painottaminen taas johtaa siihen, että videoiden kerronta on huomattavan fragmentoitunutta.
Web 2.0:aan liittyvä teknologinen kehitys on vahvasti läsnä suosituimpien
YouTube-videoiden audiovisuaalisessa kerronnassa. Julkaisualustan luonteen
erityispiirteet näkyvät esimerkiksi siinä, että sulkeumat jäävät auki. Videot pyrkivät
houkuttelemaan uusiin katsomiskertoihin ja keskusteluihin muiden katsojien kanssa.
Teknologian kehittyminen synnyttää myös uusia katsojapositioita, kun samastumisen
kohteena voivat olla vertaiskatselijat. Samoin YouTubessa kukoistava remix-
kulttuuri on muovannut audiovisuaalisuuden suhteita uudelleen. Visuaalisuus
ei välttämättä enää ole hallitsevin audiovisuaalinen elementti, sen rinnalle on noussut
YouTube-kerronnan näkökulmasta katsottuna vahvasti myös ääni.
Suosituimmissa YouTube-videoissa elää rinnakkain monia eri genrejen kerronnan
keinoja. Videot omaavat kuitenkin ainutlaatuisen audiovisuaalisen kerronnan maailman.
Tutkielma paljastaa uusia audiovisuaalisia suhteita ja rakenteita, joita You-
Tube tuo audiovisuaalisen kerronnan saralle. Keskiössä ovat muutokset katsojapositioissa
sekä audion ja visuaalisuuden marssijärjestyksessä.