Brändin kehittäminen ja sen strateginen jalkauttaminen: case LTC-Otso
Mattila, Jenni (2014)
Mattila, Jenni
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405271221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201405271221
Tiivistelmä
Tämä Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia LTC-Otson brändiä ja sen jalkauttamista sekä tuottaa kehitysehdotuksia yrityksen käyttöön. Tutkimus koostuu teoreettisesta ja produktiivisesta osuudesta. Teoreettinen osuus käsittelee brändin kehittämistä, brändin strategista jalkauttamista sekä strategista johtamista. Produktiivinen osuus koostuu brändiohjeesta. Tutkimuksen viitekehys muodostuu kahdesta teemasta; brändistä ja strategisesta johtamisesta.
Tutkielman aineisto koostuu suunnittelemastani brändiohjeistosta, johon kuuluvat yrityksen visuaaliset ja strategiset ratkaisut. Tämän lisäksi aineistoa on kerätty autoetnografiseen työskentelytapaan kuuluvien kenttämuistiinpanojen avulla. Aineiston analyysissä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että case-yrityksen brändin rakennus on vielä hieman kesken. Tutkimus antaakin vinkkejä brändin kehittämiseen sekä sen jalkauttamiseen yrityksessä. Tutkimus osoittaa myös, että muotoilulla voidaan vaikuttaa monialaisesti niin brändin rakentamiseen kuin sen strategiseen jalkauttamiseen.
Tutkielman aineisto koostuu suunnittelemastani brändiohjeistosta, johon kuuluvat yrityksen visuaaliset ja strategiset ratkaisut. Tämän lisäksi aineistoa on kerätty autoetnografiseen työskentelytapaan kuuluvien kenttämuistiinpanojen avulla. Aineiston analyysissä on käytetty teorialähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustulokset osoittavat, että case-yrityksen brändin rakennus on vielä hieman kesken. Tutkimus antaakin vinkkejä brändin kehittämiseen sekä sen jalkauttamiseen yrityksessä. Tutkimus osoittaa myös, että muotoilulla voidaan vaikuttaa monialaisesti niin brändin rakentamiseen kuin sen strategiseen jalkauttamiseen.