Luotoksia: etupistokirjonta taiteellisen työskentelyn menetelmänä sekä karjalaisen perinteen jatkajana
Lackman, Kaisa (2014)
Lackman, Kaisa
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410271456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201410271456
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena on perinteinen karjalainen etupistokirjonta, jota tutkitaan
tekstiilisuunnittelijan näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää etupistokirjonnan
soveltuminen moderniin tekstiilitaiteeseen. Etupistokirjonta on vanha
käsinkirjonnan tyyli, jota ommeltiin yleensä punaisella langalla niin, että
kankaan molemmat puolet näyttävät samalta. Kirjontatyyliä käytettiin kaikkialla
Karjalassa vaatteiden ja kodin tekstiilien koristelemiseksi. Etupistokirjonta on
ollut naisten harjoittama käsityö, joskin nykyisellään se on menneisyyteen
painunut ilmiö, sillä taitoa ei enää tarvita.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja siihen sisältyy taiteellinen
osuus. Tutkimusaineisto koostuu niin perinteisestä etupistokirjontaa
käsittelevästä kirjallisuudesta, kuin oman tekemisen kautta tuotetusta
aineistosta.Taiteellisen työskentelyn tuloksina syntyi kuusi artefaktia,
tekstiiliteosta, jotka olivat esillä Kemijärven kuvanveistoviikkojen juhlanäyttelyn
kontekstissa Arktikumissa, Galleria Katve 1:ssä 20.12.2013-12.01.2014
välisenä aikana.
Tutkimuksen taiteellisen prosessin esittelyssä ilmenee tekstiilisuunnittelijan rooli
hiljaisen tiedon esille saattajana. Tekniikan omakohtainen hallinta on olennaista.
Taidot edellyttävät kokemuksen ohella taustatietoa, mitä ei voi saavuttaa
kokemuksesta riippumatta. Etupistokirjonnan ilmiön ymmärtäminen ja
sisäistäminen ei ole onnistunut kuvia ja kirjoja tarkastelemalla, se on syntynyt
tekemällä. Oman tekemisen myötä johtopäätöksenä todettiin, että perinteinen
etupistokirjonta on tekniikkana hidas ja vaatii tekijältään pitkäjänteisyyttä, mutta
soveltuu hyvin taiteelliseen työskentelyyn. The subject of this thesis is the traditional Karelian front stitch embroidery. This
phenomenon was studied from the viewpoint of a textile designer. The objective
was to explore how suitable front stitch embroidery is as a method within modern
textile art. The embroidery is usually undertaken in red yarn and is a historic
form of hand embroidery where both sides of the fabric are identical. This form
was used all over Karelia for decorating clothes and textiles and it used to be
carried out by women only. This skill is no longer actively used because it is no
longer needed.
Qualitative research was used as a method in this study and also included artistic
research. The main research data was gathered by using traditional front
stitch embroidery publications as well as my own analysis made through the
creative artistic process. Six artworks were made as a result and shown in an
art exhibition in gallery ”Katve 1”, in the exhibition hall of Arktikum at 20th of December
2013 to 12th January 2014.
This process of artistic research shows the importance of a textile designers’s
role in bringing out tacit knowledge. It is therefore essential to master the
technique oneself as the experience requires using both the skills as well as the
background knowledge to achieve it. Understanding and internalizing the front
stitch embroidery phenomenon had not initially been succeeded by merely
studying the books, but by replicating it.
As a conclusion it can be said that front stitch embroidery is a slow technique
that requires patience, but is a suitable method for creating artistic work.
tekstiilisuunnittelijan näkökulmasta. Tarkoituksena on selvittää etupistokirjonnan
soveltuminen moderniin tekstiilitaiteeseen. Etupistokirjonta on vanha
käsinkirjonnan tyyli, jota ommeltiin yleensä punaisella langalla niin, että
kankaan molemmat puolet näyttävät samalta. Kirjontatyyliä käytettiin kaikkialla
Karjalassa vaatteiden ja kodin tekstiilien koristelemiseksi. Etupistokirjonta on
ollut naisten harjoittama käsityö, joskin nykyisellään se on menneisyyteen
painunut ilmiö, sillä taitoa ei enää tarvita.
Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena ja siihen sisältyy taiteellinen
osuus. Tutkimusaineisto koostuu niin perinteisestä etupistokirjontaa
käsittelevästä kirjallisuudesta, kuin oman tekemisen kautta tuotetusta
aineistosta.Taiteellisen työskentelyn tuloksina syntyi kuusi artefaktia,
tekstiiliteosta, jotka olivat esillä Kemijärven kuvanveistoviikkojen juhlanäyttelyn
kontekstissa Arktikumissa, Galleria Katve 1:ssä 20.12.2013-12.01.2014
välisenä aikana.
Tutkimuksen taiteellisen prosessin esittelyssä ilmenee tekstiilisuunnittelijan rooli
hiljaisen tiedon esille saattajana. Tekniikan omakohtainen hallinta on olennaista.
Taidot edellyttävät kokemuksen ohella taustatietoa, mitä ei voi saavuttaa
kokemuksesta riippumatta. Etupistokirjonnan ilmiön ymmärtäminen ja
sisäistäminen ei ole onnistunut kuvia ja kirjoja tarkastelemalla, se on syntynyt
tekemällä. Oman tekemisen myötä johtopäätöksenä todettiin, että perinteinen
etupistokirjonta on tekniikkana hidas ja vaatii tekijältään pitkäjänteisyyttä, mutta
soveltuu hyvin taiteelliseen työskentelyyn.
phenomenon was studied from the viewpoint of a textile designer. The objective
was to explore how suitable front stitch embroidery is as a method within modern
textile art. The embroidery is usually undertaken in red yarn and is a historic
form of hand embroidery where both sides of the fabric are identical. This form
was used all over Karelia for decorating clothes and textiles and it used to be
carried out by women only. This skill is no longer actively used because it is no
longer needed.
Qualitative research was used as a method in this study and also included artistic
research. The main research data was gathered by using traditional front
stitch embroidery publications as well as my own analysis made through the
creative artistic process. Six artworks were made as a result and shown in an
art exhibition in gallery ”Katve 1”, in the exhibition hall of Arktikum at 20th of December
2013 to 12th January 2014.
This process of artistic research shows the importance of a textile designers’s
role in bringing out tacit knowledge. It is therefore essential to master the
technique oneself as the experience requires using both the skills as well as the
background knowledge to achieve it. Understanding and internalizing the front
stitch embroidery phenomenon had not initially been succeeded by merely
studying the books, but by replicating it.
As a conclusion it can be said that front stitch embroidery is a slow technique
that requires patience, but is a suitable method for creating artistic work.