Ideasta yritykseen: käsityö- ja muotoilualan yrityksen perustamisen lähtökohdat
Smeds, Anna (2014)
Smeds, Anna
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee käsityö- ja muotoilualan yrittäjyyttä pääasiassa
tekstiileihin keskittyvien pienyrittäjien kokemana. Tutkimuksen tavoitteena on
etsiä yrityksen perustamiseen liittyviä motiiveja sekä vastausta siihen,
millaista on toimia käsityö- ja muotoilualan yrittäjänä Suomessa. Tutkimus on
toteutettu haastattelemalla kolmea suomalaista käsityö- ja muotoilualan
pienyritystä, syventymällä käsityö- ja muotoilualan historiaan ja
nykytilanteeseen. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja se on avattu
aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi tutkimuksessa on
perehdytty yleisesti yrityksen perustamiseen liittyviin tukitoimiin.
Haastattelujen perusteella yritykset päätyivät perustamaan yrityksen, koska
heillä oli kova palo suunnitella tuotteita ja toteuttaa omia tuoteideoitaan.
Yrityksen perustaminen oli yrittäjille myös osittain pakon sanelemaa, koska
omien tuotteiden myyminen on yksinkertaisempaa oman yrityksen kautta.
Lisäksi työllistymisvaihtoehdot olivat niukat ja yrittäjille ei löytynyt heidän
haluamaansa työtä Suomen muotoilukentältä. Tutkimuksen tulosten
perusteella yrittäjät kokivat käsityö- ja muotoilualalla toimimisen tänä päivänä
hyvänä väylänä oman osaamisen ja suunnittelun esilletuomiseen. Yrittäjät
kokevat yrittämisen luonnolliseksi valinnakseen ja näkevät sen
mahdollisuutena tiedostaen kuitenkin yrittämisen riskit, jotka ovat aina
olemassa My research is based on the handicraft and design industry, specifically textiles, focusing on the experiences of small business entrepreneurs. The aim of this research is to examine the motives related to establishing a company and operating as an entrepreneur in the handicraft and design sector in Finland. The research was conducted using a theme interview of three small Finnish handicraft and design companies, which was opened by content analysis. In addition I included the history and current situation of handicraft and design field and examined general measures of support related to establishing a company.
Based on the interviews, the findings showed that entrepreneurs started a company because they had a passion to design products and implement their own product ideas. Establishment of the company was also partially dictated by necessity, because selling their own products was easier through their own company. In addition, the employment options were quite limited as the entrepreneurs had not found their ideal job in the Finnish design field. Based on the results of the research, the interviewees felt that entrepreneurship is a good channel to operate in the handicraft and design field and bring out their skills. They also felt that entrepreneurship was their natural choice and they saw it as a good opportunity to operate in the design industry. The interviewees also were aware of the risks of the entrepreneurship.
tekstiileihin keskittyvien pienyrittäjien kokemana. Tutkimuksen tavoitteena on
etsiä yrityksen perustamiseen liittyviä motiiveja sekä vastausta siihen,
millaista on toimia käsityö- ja muotoilualan yrittäjänä Suomessa. Tutkimus on
toteutettu haastattelemalla kolmea suomalaista käsityö- ja muotoilualan
pienyritystä, syventymällä käsityö- ja muotoilualan historiaan ja
nykytilanteeseen. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna ja se on avattu
aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Lisäksi tutkimuksessa on
perehdytty yleisesti yrityksen perustamiseen liittyviin tukitoimiin.
Haastattelujen perusteella yritykset päätyivät perustamaan yrityksen, koska
heillä oli kova palo suunnitella tuotteita ja toteuttaa omia tuoteideoitaan.
Yrityksen perustaminen oli yrittäjille myös osittain pakon sanelemaa, koska
omien tuotteiden myyminen on yksinkertaisempaa oman yrityksen kautta.
Lisäksi työllistymisvaihtoehdot olivat niukat ja yrittäjille ei löytynyt heidän
haluamaansa työtä Suomen muotoilukentältä. Tutkimuksen tulosten
perusteella yrittäjät kokivat käsityö- ja muotoilualalla toimimisen tänä päivänä
hyvänä väylänä oman osaamisen ja suunnittelun esilletuomiseen. Yrittäjät
kokevat yrittämisen luonnolliseksi valinnakseen ja näkevät sen
mahdollisuutena tiedostaen kuitenkin yrittämisen riskit, jotka ovat aina
olemassa
Based on the interviews, the findings showed that entrepreneurs started a company because they had a passion to design products and implement their own product ideas. Establishment of the company was also partially dictated by necessity, because selling their own products was easier through their own company. In addition, the employment options were quite limited as the entrepreneurs had not found their ideal job in the Finnish design field. Based on the results of the research, the interviewees felt that entrepreneurship is a good channel to operate in the handicraft and design field and bring out their skills. They also felt that entrepreneurship was their natural choice and they saw it as a good opportunity to operate in the design industry. The interviewees also were aware of the risks of the entrepreneurship.