Konkreettinen kirjain?: Dimensionaalisen typografian kriittinen analyysi: case Autobahn Fresh Fonts
Eskola, Reetta (2014)
Eskola, Reetta
Lapin yliopisto
2014
restrictedAccess
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501091001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:ula-201501091001
Tiivistelmä
Dimensionaalisuus on ollut läsnä typografiassa kautta sen historian ja kirjainta on tulkittu fyysisenä, tilallisena yksikkönä niin varhaisissa kivikaiverruksissa kuin nykyaikaisissa valokylteissä ja opasteissa. Nykyään kolmiulotteiset kirjainmuodot ovat yleisiä niin todellisuudessa kuin virtuaalitodellisuudessa. Tutkimuksen keskiössä on tilallinen näkökulma perinteisesti tasomaisena pidettyyn kirjainsuunnitteluun. Rematerialisaatioon sidoksissa oleva tutkimus tarkastelee kolmiulotteisuuden typografiaan tuottamaa lisäarvoa suhteessa kaksiulotteiseen typografiaan. Tutkimuksen tavoitteena on dimensionaalisen typografian käsitteen määrittely ja sitä kautta käytännöllisen ja hyödynnettävissä olevan tiedon tuottaminen dimensionaalisen typografian parissa työskenteleville.
Tutkimus edustaa reaalimaailman arviointitutkimusta mikrotasolla. Tutkimusote on käytännöllis-teoreettinen kriittisen evaluoinnin menetelmä ja tiedonhankinnan strategiana on case-tutkimus. Tutkittava tapaus on typografinen kokonaisuus, joka muodostuu dimensionaalisesta fonttisarjasta ja sen valmistusprosessista. Täten tutkittavassa tapauksessa yhdistyvät fyysinen ja digitaalinen todellisuus sekä toisaalta ainutkertaisuus ja kopioitavuus. Analyysissa tarkastelen tapausta sekä itsenäisenä kokonaisuutena että suhteessa sen kaksiulotteiseen esikuva-kirjaintyyppiin. Kriittisen analyysin mallin mukaisesti tutkimustulokset nousevat esiin reflektiona.
Monialaiseen lähdeaineistoon perustuva tutkimus osoittaa, että dimensionaalisuus on tehokas ilmaisukeino, jonka avulla typografiaan voidaan tuottaa lisäarvoa ja uusia merkityksiä suhteessa kaksiulotteiseen typografiaan. Dimensionaalinen typografia korostaa uusia suunnitteluprosessin piirteitä tuoden uusia näkökulmia luettavuuden ja vaikeaselkoisuuden sekä pinnan ja syvyyden välisiin suhteisiin. Tila
mediana ja tuntoaistillisuus asettavat dimensionaaliselle typografialle sekä graafiselle suunnittelijalle printtimediasta poikkeavat odotukset ja edellytykset. Graafiselle suunnittelijalle dimensionaalinen typografia tarjoaa ilmaisullisten mahdollisuuksien kirjon ja ehtymättömän inspiraation lähteen ollen samalla myös väylä subjektiiviselle ilmaisulle ja tarpeille. Dimensionaalisen typografian ilmaisullinen potentiaali ja mielenkiinto rakentuvat monista tekijöistä; tutkimustapauksessa korostuivat kontrastit, tarinallisuus ja lukukokemuksen elämyksellisyys. Tutkimus vahvistaa, että nykyaikainen dimensionaalinen typografia tuo yhteen typografian uudet tarpeet, työkalut, tekijät ja asenteet ja tarjoaa myös perinteikkäälle typografialle mahdollisuuden nykyaikaistua.
Tutkimus edustaa reaalimaailman arviointitutkimusta mikrotasolla. Tutkimusote on käytännöllis-teoreettinen kriittisen evaluoinnin menetelmä ja tiedonhankinnan strategiana on case-tutkimus. Tutkittava tapaus on typografinen kokonaisuus, joka muodostuu dimensionaalisesta fonttisarjasta ja sen valmistusprosessista. Täten tutkittavassa tapauksessa yhdistyvät fyysinen ja digitaalinen todellisuus sekä toisaalta ainutkertaisuus ja kopioitavuus. Analyysissa tarkastelen tapausta sekä itsenäisenä kokonaisuutena että suhteessa sen kaksiulotteiseen esikuva-kirjaintyyppiin. Kriittisen analyysin mallin mukaisesti tutkimustulokset nousevat esiin reflektiona.
Monialaiseen lähdeaineistoon perustuva tutkimus osoittaa, että dimensionaalisuus on tehokas ilmaisukeino, jonka avulla typografiaan voidaan tuottaa lisäarvoa ja uusia merkityksiä suhteessa kaksiulotteiseen typografiaan. Dimensionaalinen typografia korostaa uusia suunnitteluprosessin piirteitä tuoden uusia näkökulmia luettavuuden ja vaikeaselkoisuuden sekä pinnan ja syvyyden välisiin suhteisiin. Tila
mediana ja tuntoaistillisuus asettavat dimensionaaliselle typografialle sekä graafiselle suunnittelijalle printtimediasta poikkeavat odotukset ja edellytykset. Graafiselle suunnittelijalle dimensionaalinen typografia tarjoaa ilmaisullisten mahdollisuuksien kirjon ja ehtymättömän inspiraation lähteen ollen samalla myös väylä subjektiiviselle ilmaisulle ja tarpeille. Dimensionaalisen typografian ilmaisullinen potentiaali ja mielenkiinto rakentuvat monista tekijöistä; tutkimustapauksessa korostuivat kontrastit, tarinallisuus ja lukukokemuksen elämyksellisyys. Tutkimus vahvistaa, että nykyaikainen dimensionaalinen typografia tuo yhteen typografian uudet tarpeet, työkalut, tekijät ja asenteet ja tarjoaa myös perinteikkäälle typografialle mahdollisuuden nykyaikaistua.